Tři důvody pro zavedení školného ****************************************************************************************** * Tři důvody pro zavedení školného ****************************************************************************************** Staronová vláda, jak se dalo očekávat, se postavila proti zavedení školného na vysokých šk studium nebudou mít, vzdělání se dostane jen těm z movitých rodin, říkají nám socialisté. Že je to čirý nesmysl, by měla svým soudruhům sdělit paní ministryně školství, pokud se jí statistiky, které by měl produkovat Výzkumný ústav pro studium vysokého školství. Z nich b dočíst, kolik procent studentů z malých měst a z venkova navštěvuje vysoké školy, má k dis v menzách a ubytování v dotovaných kolejích, a naopak kolik procent studentů městských stu Plzni, Brně a dalších městech s tím, že bydlí doma u rodičů platících nemalé nájemné a na svých potomků nemajících žádné státní dotace, protože jejich dítka mají tu "výhodu", že js Argument, že na venkově jsou nižší mzdy nežli ve městech, v tomto ohledu neobstojí, ba nao zavádějící. Venkovští rodiče mohou mít sice nižší výdělky, ale ti, kteří mají rodinný dome maximálně kolem dvou stovek domovní daň ročně, jsou na tom, pokud jde o vydržování potomků daleko lépe, nehledě na přikrmování studujících dětí doma vypěstovaným ovocem a zeleninou, Městský rodič, který zaplatí za bydlení v průměru 70 tisíc korun ročně a někdy i víc, to m potomků na studiích bezpochyby těžší. Nadto si venkovští lidé vzdělání svých potomků považ ochotni pro ně udělat maximum. Studenti jsou pro školné Většina studentů podle průzkumů proti školnému není. Vědí, že by byli schopni si přivyděla to činí dnes, anebo že by rodiče sáhli o něco hlouběji do kapsy. V porovnání s každoročním vánočním utrácením by to nebylo zas nic tak strašného. Po patnáctiletém působení na dvou v školách a dlouhých debatách se studenty městskými i přespolními vím, o čem mluvím. Někteří navíc jaksi nepatřičný pocit, když zjistí, že si měsíčně přivydělají víc, než dostává měsí mater mladý odborný asistent zaměstnaný na plný úvazek. Další důvod, proč zavést školné, j s platícími zahraničními studenty studujícími v angličtině: zaplatili si a chtějí své pení Nelajdají, chodí na přednášky a semináře, připravují se a pracují intenzivněji než mnozí d každého pedagoga vyždímají jako citron, jelikož platí za přísun informací a chtějí jich zí Samozřejmě, i mezi nimi jsem potkal pár jedinců, kteří oslněni nočními krásami pražských b školy chodit, setkal jsem se i s lehce natvrdlými studenty, jimž školu platili rodiče, ale investované peníze valnou většinu motivují k větším a soustředným výkonům. Nadto jejich ná pedagogy: musí se intenzivně připravovat a být při výuce mnohem aktivnější, nemohou "vypou či přednášky, jak se to mnohdy děje v českých programech, protože jsou placeni za to, co o přísnému soudu evaluací, a když v delším cyklu neuspějí, končí. Nezabírat místa ostatním A je tu třetí důvod, proč zavést školné. Potkal jsem v posledních patnácti letech dost stu studovali současně dvě vysoké školy. Věc, která je na západ od nás zcela nepředstavitelná. to vysoké školy vůbec tolerují, a je nutné si klást otázku, zda jsou tito studenti tak sch studovat paralelně dvě vysoké školy, nebo zda nároky na ně kladené jsou na oněch školách t možné zvládnout obě najednou. Ať tak či onak, je to podezřelé a neslušné. Ve chvíli, kdyby platit školné, by si dvoukolejné studium bezpochyby rozmysleli a nezabírali by zbytečně mí na vysokou školu nedostali. Autor je spisovatel a publicista *** Hyde Park Jak vidí školné na vysokých školách... David Jan Novotný Studenti proti školnému nejsou. Vědí, že si dokážou přivydělat.