Středoškolák, nebo bakalář? ****************************************************************************************** * Středoškolák, nebo bakalář? ****************************************************************************************** Vyšší odborné školy už si dávno našly svou pozici na českém vzdělávacím trhu. A to jak stá soukromé. Hodnota diplomu z vyšších odborných škol pomalu stoupá. Jaký pro ně bude nový šk • Půlka mých spolužáků odešla • Soukromé VOŠ se zaměřují na praxi. Nejlevnější jsou církevní Podle předsedkyně Asociace vyšších odborných škol Markéty Pražmové bude školní rok 2004/20 odborné školy přelomový. "Vzhledem k tomu, že jsme letošní studenty přijímali podle staréh účinnost první vyhlášky nového zákona by měla nastat od 1. ledna, budou se v nastávajícím prolínat věci minulé s těmi současnými," tvrdí Pražmová. To pocítí například studenti, kte neuspěli při absolutoriu, a budou muset zkoušky skládat postaru. Nároky na studium se sníží "Je to velký posun, na absolventy byly dříve vysoké, velmi striktní nároky. Student, který absolutorium a nepovedla se mu jedna zkouška, musel dříve opakovat celé absolutorium. To u říká Pražmová. Školám také nezbude nic jiného než se vyrovnat se změněnými podmínkami a př rovněž dokumentaci - především budou muset získat akreditaci. A co je na novém zákoně nejd Návrh školského zákona stanoví například délku studia. Ta musí být dva až tři a půl roku. nejvýraznějších pozitiv zákona určitě je, že deklaruje prostupnost mezi vyššími odbornými školami. Podle Pražmové většina škol nový zákon přivítala i přesto, že jde vlastně o kompr původně představovala, že zákon bude pro vyšší odborné školy samostatný, nebo nanejvýš spo vysoké školy. Vyšší odborné školy byly na začátku devadesátých let příslibem do budoucna. A zdá se, že n co nastupující studenti doufali, se podařilo splnit. Tedy v některých směrech. Počáteční nekritické nadšení pro ekonomické obory zchladil následný nedostatek pracovních A studenti, kteří doufali, že po absolvování tří či tří a půl roku studia budou moci naváz studiem na některé z vysokých škol, byli po absolutoriu zklamáni. Dnes je situace jiná a p odborných škol, zvlášť na trhu práce, je o poznání pevnější. Jak ale bude vypadat spoluprá vyšších odborných škol ve skutečnosti, se ukáže až za nějaký čas. Skladba vyšších odborných škol se v České republice začala ustalovat. Objevilo se nejen te rovněž umělecky zaměřené studium a mnoho maturantů uvítalo možnosti, které jim nabízejí šk zaměřením. To nejpodstatnější ale je, že vyšší odborné vzdělání si vydobylo dobrou pozici na trhu prá Nezaměstnanost absolventů vyšších odborných škol je přijatelná. Na trhu práce tvoří jednu nezaměstnaných skupin. Plat jako středoškolák? Podle Markéty Pražmové je to díky praktické náplni studia. Pro vyšší odborné vzdělání je t vizitka, neznamená to ale, že dnes už nemá žádné problémy. Ty nastávají v okamžiku, kdy se na platové ohodnocení. Je totiž v katalogu prací neboli takzvaných tabulkách zařazen v niž než absolvent vysokoškolského bakalářského studia. O vzdělání v tomto typu škol je přesto velký zájem. V současnosti je asi nejpopulárnějším personalistika a obory spjaté s veřejnou správou. Stále je dost vyšších odborných škol, kt ekonomicky zaměřené vzdělání. Zájem je také o školy zaměřené například na ekologii. Rovněž grafickým a textilním školám nebo školám se zaměřením na cestovní ruch neubývá studentů. V zdravotnické obory, v minulých letech však byla převážná část z nich převedena na bakalářs Eva Kosková