Školné s odkladem: Budeme platit podle výše mzdy?
Jednu variantu tohoto systému (podobný používají v Austrálii) ověřují školy v zemích jihovýchodní Asie (Čína, Jižní Korea, Filipíny, Thajsko, Hongkong), zatímco v USA zavádějí soukromé školy originální systém My Rich Uncle ("můj bohatý strýček"). Vědci doporučují systém i Česku Účastníci mezinárodní vědecké konference na téma Lidský kapitál a investice do vzdělání, která se minulý týden konala v Praze již posedmé, se domnívají, že tento model je vhodný i pro Českou republiku. Poprvé se konference konala v roce 1998 a její osnovatel a tehdejší organizátor Bankovní akademie, a. s. (pozdější spoluzakladatel Vysoké školy finanční a správní), nastolil právě toto téma - najít pro Českou republiku nejvhodnější model financování vzdělání, zejména vysokého školství, který by vedl ke zvýšení kvality a efektivnosti vzdělávacího procesu a k posílení perspektivy co nejlepšího uplatnění absolventů na trhu práce. Nový model vzdělání by měl vést zároveň ke zkvalitnění vzdělávacích služeb v situaci, kdy jejich poskytovatelé - vysoké školy - budou přímo finančně zainteresováni na profesním uplatnění svých absolventů. Takový model financování se v průběhu předchozích ročníků konference podařilo za přispění zahraničních a domácích expertů nalézt. V podmínkách České republiky by bylo reálné a schůdné opřít se o dosavadní systém financování vysokých škol státem, ovšem tyto školy by byly oprávněny získávat od absolventů po určitou dobu jisté procento z jejich příjmů, jakmile by dosáhli stanoveného násobku průměrné mzdy. Procenta pro školu Příklad: student se zaváže, že jakmile jeho příjem překročí dvojnásobek oficiální průměrné mzdy, bude po dobu 10 let odvádět 5 % ze svého příjmu na konto "mateřské" vysoké školy. Tento způsob financování nejenže nezužuje finanční dostupnost studia pro veřejnost, ale rozšiřuje finanční zdroje škol a stimuluje je ke zvyšování kvality a efektivnosti služeb, které svým klientům studentům budou poskytovat. Tento způsob financování by mimo jakoukoliv pochybnost pomohl účinně stabilizovat finanční režim vysokých škol. Starší absolventi pomohou čerstvým Jedním z následných efektů popisovaného systému financování je podle zkušeností z univerzit v USA vznik kooperujících absolventských sítí. Starší absolventi školy jsou schopni poskytovat oporu mladším absolventům a ti díky starším kolegům postupují na příjmovém a kariérním žebříčku mnohem dynamičtěji. Promítnuto do vzdělávacího procesu to znamená, že jeho součástí bezpodmínečně musí být tvorba a trénink předpokladů pro týmovou práci. Vznik takových absolventských sítí je ovšem podmíněn mírou kreativity vysoké školy, která musí být s to poskytovat svým absolventům celoživotní informační servis v jejich profesi, aby díky tomu měli před konkurencí takzvaně navrch. Autorka je spolupracovnicí redakce |
|