Jak komunikují české univerzity? ****************************************************************************************** * Jak komunikují české univerzity? ****************************************************************************************** Z průzkumu francouzské agentury Noir sur Blanc Většina velkých českých univerzit pochopila ještě před vstupem České republiky do Evropské velkou konkurencí, jako je vysokoškolské vzdělání. Příchod konkurenčních zahraničních univ jejich pozici na trhu. Komunikace s veřejností ČVUT se účastní například již třetím rokem Semináře o studiu a perspektivách absolventů un práce. Škola zve výchovné poradce středních škol, z nichž se nejvíce studentů zapisuje ke studenty. Dozvídají se zde informace nejen od představitelů univerzity, ale i firem (např. KM, Skanska, Metrostav atd.). Každý rok v říjnu se škola také účastní veletrhu pomaturitní Gaudeamus. Fakulty pořádají dny otevřených dveří, kde vítají právě studenty středních škol fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská pořádá Fyzikální týden, kde studenti středních škol projektech a pak je mezi sebou prezentují. VŠE pořádá každoročně dny otevřených dveří na jednotlivých fakultách s velkou odezvou u st organizuje přípravné kursy pro přijímací řízení, kde mají potenciální uchazeči o studium m se s prostředím školy a zlepšit své předpoklady pro úspěšné složení přijímacích zkoušek. Komunikačním kanálem číslo jedna, co se týče oslovení studentů, zůstává bezpochyby interne stránky univerzit jsou pravidelně aktualizovány a nabízejí informace o akcích probíhajícíc informace tykající se studia na univerzitě anebo možnosti studia v zahraničí. Vztahy se soukromými a státními podniky Vztahy mezi firmami a vysokými školami v České republice jsou intenzívní a velmi různorodé ohledu můžeme rozlišit dva hlavni trendy. V prvé řadě je tu příklad ČVUT. Podniky, které s univerzitou - převážně z technického oboru (typu Aero Vodochody, KM, Skanska, Metrostav at do studijního programu, ale nabízejí studentům možnosti stáží či také zadání diplomových p na oplátku nabízí ředitelům podniků kursy celoživotního vzdělávání a pravidelně je informu školy prostřednictvím interního časopisu Pražská technika. VŠE zvolila jinou strategii. Mnozí čelní představitelé firem spolupracujících s univerzito orgánů školy (správní rady, Vědecké rady VŠE či vědeckých rad fakult). Firmy se na rozdíl mohou podílet na tvorbě a aktualizaci studijních programů. Spolupráce na mezinárodním poli Velmi úspěšně se rozvíjí spolupráce se zahraničními univerzitami. Hlavním aspektem, který zahraniční studenty do českých vysokých škol, je možnost studovat vybrané hlavní předměty či jiných cizích jazycích. VŠE například vysílá své studenty na více než 70 zahraničních p univerzit, pro jejichž studenty recipročně nabízí výuku v cizojazyčných programech. ČVUT jde v tomto směru ještě dál. Zahraniční studenti jsou přivítáni českými studenty z or (International Student's Club), kteří pro ně připravili řadu aktivit, například program Bu český student má na starosti jednoho zahraničního studenta. Univerzita má velmi dobré vzta zeměmi Evropské unie, ale v poslední době rozvíjí spolupráci také s Argentinou a Čínou. Prestižní akreditace V dnešním, velmi konkurenčním světě vysokoškolského vzdělání, představují mezinárodní akre vysokým školám skutečné plus. Známka kvality studijního programu, řízení a managementu té školy, to je kritérium, které může do značné míry ovlivnit studenty při jejich výběru vyso Budoucnost je v komunikaci Podle aktuálního vývoje ve světě se budou komunikační strategie vysokých škol stále více p komunikace uplatňovaným soukromými firmami: větší finanční prostředky, sofistikovanější te profesionalizace osob zodpovědných za prezentaci univerzity na veřejnosti. Univerzity, kte co nejrychleji se adaptovat na tento nový trend, budou mít před ostatními podstatný náskok (Markéta Šupková, Autorka je spolupracovnicí redakce)