Studenti z Mnichova, Vídně a Prahy chtějí historii bez předsudkůPRAHA 26. listopadu (ČTK) - S nadhledem a pokud možno bez předsudků se studenti univerzit z Vídně, Mnichova a Prahy snažili rozebírat některé otázky česko-rakousko-německých dějin. Právě pokus o nestranný a zároveň tolerantní přístup ke společné historii je jedním z hlavních cílů mezinárodních seminářů mladých historiků, jehož druhá část zaměřená na období let 1918 až 1938 dnes v Praze skončila. "Naše společná historie je protkána celou směsicí otázek a problémů, které byly mnohokrát přepisovány a předělávány... Není možné tyto věci zakrývat, je třeba mluvit o nich otevřeně," řekl studentům na závěr dvoudenního setkání rektor Univerzity Karlovy (UK) Ivan Wilhelm. Z různých pozic se zde diskutovalo například o otázkách soužití české a německé menšiny na území předválečného Československa či událostech vedoucích k podepsání Mnichovské dohody. Bylo to velmi zajímavé, věcné a podmětné, i když u některých otázek "každý vnímáme těžiště někde jinde", uvedl mnichovský student Julian Schilling. "Od počátku nám bylo jasné, že se nemusíme dokonale sjednotit v našich názorech, ale že bychom se především měli naučit respektovat názory toho druhého," uvedla docentka UK Alena Míšková. V Praze ke konfliktům a neshodám v názorech moc nedocházelo, řekla ČTK Míšková. Dáno je to prý tím, že jde o mladou generaci, která už není tak zatížená ideologiemi či přímými zkušenostmi s probíranými otázkami. Zároveň ale dodala, že v Mnichově, kde se v lednu uskuteční závěrečné setkání, lze očekávat ostřejší výměny názorů. Diskutovat se totiž bude mimo jiné o poválečných událostech včetně odsunu Němců z Československa. První setkání se konalo asi před měsícem ve Vídni a pokrývalo hlavně léta 1848 až 1918. Účastníci pražského setkání, mezi nimiž bylo v pozici hostů i několik odborníků a univerzitních profesorů, se také shodli, že by bylo dobré vydat pro studenty a další zájemce o historii učebnici, v níž by se dějiny středoevropského regionu rozebíraly pohledem expertů všech tří zemí. Profesor Martin Schulze-Wessel z Univerzity Ludwiga- Maxmiliana v Mnichově řekl, že tato učebnice bude vycházet z jiných principů, než na kterých byl založen seminář. "Nepůjde v ní ani tak o hledání nových problémů a nastolování otevřených otázek. Ta učebnice musí naopak na otázky odpovídat a musí také vybrat, jaké problémy bude projednávat." Tomáš Pirkl kš |
|