Studenti z Mnichova, Vídně a Prahy chtějí historii bez předsudků ****************************************************************************************** * Studenti z Mnichova, Vídně a Prahy chtějí historii bez předsudků ****************************************************************************************** PRAHA 26. listopadu (ČTK) - S nadhledem a pokud možno bez předsudků se studenti univerzit a Prahy snažili rozebírat některé otázky česko-rakousko-německých dějin. Právě pokus o nes tolerantní přístup ke společné historii je jedním z hlavních cílů mezinárodních seminářů m jehož druhá část zaměřená na období let 1918 až 1938 dnes v Praze skončila. "Naše společná historie je protkána celou směsicí otázek a problémů, které byly mnohokrát předělávány... Není možné tyto věci zakrývat, je třeba mluvit o nich otevřeně," řekl stude dvoudenního setkání rektor Univerzity Karlovy (UK) Ivan Wilhelm. Z různých pozic se zde di například o otázkách soužití české a německé menšiny na území předválečného Československa vedoucích k podepsání Mnichovské dohody. Bylo to velmi zajímavé, věcné a podmětné, i když u některých otázek "každý vnímáme těžiště uvedl mnichovský student Julian Schilling. "Od počátku nám bylo jasné, že se nemusíme doko našich názorech, ale že bychom se především měli naučit respektovat názory toho druhého," UK Alena Míšková. V Praze ke konfliktům a neshodám v názorech moc nedocházelo, řekla ČTK Míšková. Dáno je to o mladou generaci, která už není tak zatížená ideologiemi či přímými zkušenostmi s probíra Zároveň ale dodala, že v Mnichově, kde se v lednu uskuteční závěrečné setkání, lze očekáva názorů. Diskutovat se totiž bude mimo jiné o poválečných událostech včetně odsunu Němců z První setkání se konalo asi před měsícem ve Vídni a pokrývalo hlavně léta 1848 až 1918. Účastníci pražského setkání, mezi nimiž bylo v pozici hostů i několik odborníků a univerzi se také shodli, že by bylo dobré vydat pro studenty a další zájemce o historii učebnici, v středoevropského regionu rozebíraly pohledem expertů všech tří zemí. Profesor Martin Schulze-Wessel z Univerzity Ludwiga- Maxmiliana v Mnichově řekl, že tato u vycházet z jiných principů, než na kterých byl založen seminář. "Nepůjde v ní ani tak o hl problémů a nastolování otevřených otázek. Ta učebnice musí naopak na otázky odpovídat a mu jaké problémy bude projednávat." Tomáš Pirkl kš