Zneužívají učitelé práci studentů? ****************************************************************************************** * Zneužívají učitelé práci studentů? ****************************************************************************************** Pod vědeckou studií bývá podepsán profesor, spoustu dat však často zjišťovali studenti Vědecká práce spočívá v hodinách strávených se zkumavkami v laboratoři, v archivech nad st rýsovacím prknem. Zdlouhavá, mravenčí práce. Pokud si ale zdatný mravenec (docent) najde s mravenečků (studentů), jde práce rázem od ruky. Zvlášť když jim za pomoc něco slíbí - např zápočtu. Začíná zkouškové období. Zápočtový týden, který zkouškám předchází, byl jako každý rok ve odevzdávání všech možných seminárních prací. Někomu stačí pár opsaných stránek, pro jiného hustě popsat dvacet listů, a tak trávíte hodiny v archivech, děláte pokusy nebo zakresluje přemýšlíte, co se s vaším dílkem asi stane. Týmová práce šetří práci profesorů Někdy ho čeká pár let ve skříni a pak papírový sběr, jindy se stane součástí velké vědecké varianta je samozřejmě smysluplnější a navíc to člověka může těšit. Jenže důvod, proč asistenti, doktorandi, doktoři i sami docenti a profesoři zadávají témat nápadně shodná s jejich vlastní výzkumnou, publikační nebo disertační činností, je prostý: ušetřit práci. Na začátku semestru vyhlásí téma, které potřebují zmapovat, rozdělí ho mezi své studenty a semestru udělují zápočty za něco, co měli vlastně udělat sami. Aby to vypadalo více akadem podobným postupům říká "týmová práce", "možnost podílet se na opravdovém vědeckém výzkumu" katedry". Otročina za zápočet Vystihuje to Mirek, který studuje geografii na Masarykově univerzitě v Brně: "Náš pan doce zaměstnaný muž. Plně se angažuje v různých vědeckých činnostech, je šéfredaktorem jednoho geografického magazínu, přispívá do různých zeměpisně zaměřených periodik, s lehkou nadsáz že s vědou podniká. Kromě těchto aktivit ještě ze svých cest, kterých je mimochodem velmi různé semináře a přednášky. Tím pádem se na katedře objevuje zřídkakdy a své učitelské povinnosti bere spíše jako vedl přednášek za semestr zeštíhlí na polovinu a o cvičeních, ve kterých bychom měli teoretické méně prakticky aplikovat, ani nemluvě. Těch je jako šafránu. A když už jsou, tak stojí za Na začátku minulého semestru jsme si na vlastní náklady museli koupit topografickou mapu Č Již před útokem na kartografický obchod jsme si každý museli vybrat jinou část, napsat, co tak, aby se pokrylo celé území naší milované vlasti. Po zdárném nákupu jsme si na mapu nak se čtverečky o velikosti 2x2 centimetry a v jednotlivých čtverečcích museli najít a zapsat nejnižší bod. V topografických mapách se taková činnost dělá pomocí vrstevnic. Ale vzhlede těchto druzích map jsou vrstevnice číselně zaznamenány pouze po 50 metrech, museli jsme si dopočítat, a to často hodně daleko. Jednalo se o mravenčí a nervy drásající práci, jelikož bylo 456, a nejhorší bylo, že nám tato práce nic nedávala a ani jsme nechápali její smysl. Po nespočetném vyslovení různých druhů sprostých slov, po desítkách zlámaných tužek a dalš účincích jsme hotové mapy donesli docentovi a jedinou odměnou byl zápočet a věta: Buďte rá přispěli do (mého) vědeckého projektu. Což většinu z nás dorazilo a mnohým to hnulo žlučí. složení zkoušky červený stupeň vzrušení a nevraživosti opadl, vše se zapomnělo a jede se d Tyhle praktiky od docentů ale rychle odkoukávají i mnohem mladší kolegové, takže mnoho stu vyzkouší, jak se píše doktorská práce ještě dřív, než získají titul magistra. Magda, stude na fakultě humanitních studií v Plzni, se svými spolužáky zpracovávala události z roku 199 učitele si ale příliš nestěžuje: "Postavil se k tomu celkem fér - poctivě uvedl u každé ka kteří se na ní spolu s ním podíleli, a jeho práce na tom bylo víc než dost, takže s tím ni velký problém." Vlastní seminárky v docentových skriptech Radim byl ještě nedávno jedním ze studentů, kteří povinně pomáhali svému učiteli s jeho pr na druhém břehu jako začínající akademik a vede semináře, na kterých zadává seminární prác zadávání témat, která korespondují s tím, čím se zabývá katedra, nevidím nic špatného. Tak mysleli, že si tak učitelé jenom ulehčují práci, jenže práce se zadávat musejí kvůli tomu, naučili psát odborné texty, aby se učili formulovat výsledky svojí práce, aby prostě byli let napsat diplomku. A když jim vyberete něco, co nemá žádný praktický smysl, tak je to ne vědí, že ta práce k něčemu bude, že to, co napsali, neskončí v koši, ale bude to mít nějak myslím, že je to pro ně lepší." Někteří profesoři využívají studenty spíš jako studnici názorů a postřehů než jako námezdn hodin profesní etiky nám doktorka zadává témata - například Význam informačních technologi - ke kterým máme napsat svůj názor. Názory se odevzdávají a doktorka je s námi další hodin diskutujeme o nich. Viděla jsem od ní skripta, kde byly tyhle názory citované. Uveřejňuje a svolením studentů," říká Aneta, studentka pedagogické fakulty v Praze. Samozřejmě existuje mnoho studentů, kteří se s ničím podobným nikdy na vysoké škole nesetk kantorů svoje výzkumy provádí nezávisle na svých přednáškách a cvičeních a spíš se svoje v prezentovat studentům než naopak. Stejně se ale pro jistotu podívejte za rok do univerzitn jakou novou knihu že to napsal váš docent. Třeba v ní najdete úryvky ze své seminární prác Stránka vzniká ve spolupráci s redaktory studentského serveru