Dvojí metr pro školy ****************************************************************************************** * Dvojí metr pro školy ****************************************************************************************** Ring volný Diskuse o financování veřejných vysokých škol velice často zdůrazňují nutnost podpory kval odpovídajícího rozčlenění vysokých škol do různých kategorií. Stejně tak potřebu nastartov financování, která by k takové strukturaci vedla. Nedávné rozhodnutí Akreditační komise pr akreditaci olomoucké právnické fakulty ukazuje, že taková reforma není ohrožena jen nedost Komise, která by měla ze zákona zaručovat kvalitu studia, používá dvojí metr. O nedostatcí právnické fakultě se hovoří již dlouhou dobu a při podmíněně prodlužované akreditaci se op fakulta kvalitativní parametry neplní. Fakulty přitom potřebují určité "nadkritické množst akademických pracovníků, kteří z nich dělají "školu" se skutečnou odbornou a vědeckou kapa kontinuitou. Komise prodloužila akreditaci fakulty údajně proto, aby studenti mohli dostud komickou perspektivu zmenšující se fakulty, které budou rok od roku ubývat studenti i fina na akademické pracovníky, jejichž kvalita tak bude klesat. Vyučovat tam budou i nadále ext škol, jejichž vlastní odborné a vědecké působení na domovských fakultách bude trpět přejíž Brnem, Prahou či Plzní a Olomoucí. Zmíněná komise měla pravomoc agónii ukončit odejmutím a O osud studentů přitom není nutné se obávat, protože by o ně v rámci zákonem předvídaného postaráno. Místo toho se takřka jistě zopakuje komedie, až se bude znovu rozhodovat o oprá nové studenty. Karty jsou rozdány tak, aby bylo možné opět jen zahrozit prstem, zamumlat " a prodloužit oprávnění, ovšem zase jen "podmíněné" a "dočasné". Náročnost vskutku po česku parádou. Souběžně s tím ale činí komise problémy fakultám, které se rozhodnou jít cestou r studia na dvoustupňové bakalářské a navazující magisterské. Důvodem zde zjevně nejsou ohle ale předsudky některých členů komise nebo snaha příslušných oborových skupin blokovat změn zamítá nová bakalářská studia pro údajně nedostatečné personální zabezpečení tam, kde ve s bez problémů prodlouží akreditaci stejného oboru v dlouhém magisterském studiu, které by n zajištění mělo být mnohem náročnější. V případě Olomouce šla zákonem stanovená povinnost d komise nad kvalitou studia stranou. Jinde se však uplatňují kritéria přísnější. Jsou opako projekty, které mění dosavadní dlouhé magisterské programy do posloupnosti bakalář-magistr fakultách, kde personální zázemí zpochybněno není a kde mají promyšlenou koncepci stavějíc i návaznosti na studijní příležitosti na dalších fakultách příslušné vysoké školy. Uváděné námitky o neucelenosti studia, nebo že v nějaké konkrétní profesi je pro výkon povolání tř úrovně, přitom nevyplývají ze zákona a jdou proti duchu otevřenosti vzdělání, možnosti kom proti představě, že vysoká škola nemá být jen učebním oborem pro jednu konkrétní profesi. rozhodla před vysokými školami i veřejností utajovat veškeré posudky a podrobné zápisy z j návrhy posuzují a přijímají se rozhodnutí. Pro skutečnou konkurenceschopnost českého vysok Evropě se nedostávají finanční prostředky. Rozhodování Akreditační komise je však probléme (Autor Jiří Zlatuška je senátorem a rektorem Masarykovy univerzity v Brně)