Profesoři nezneužívají práci studentů, tvrdí pedagog ****************************************************************************************** * Profesoři nezneužívají práci studentů, tvrdí pedagog ****************************************************************************************** POLEMIKA Před třemi týdny uveřejnily Lidové noviny na této stránce článek na kontroverzní téma [ UR iforum.cuni.cz/web.php?id=569&lang=&view="] vědeckých prací, pod kterými jsou sice podepsá profesoři, ale na nichž se velkou měrou podíleli - často nevědomky i studenti, například v seminárních prací. Reakci jednoho z vysokoškolských pedagogů uveřejňujeme dnes. Byl to záměr poškodit pověst vysokoškolských pedagogů, nebo novinářský diletantismus? Jen si může položit rozumný člověk, který si na studentské stránce v pátečních Lidových noviná přečetl nepodepsaný článek "Zneužívají učitelé práci studentů?". Podle tendenčních příspěvků, z nichž se článek většinou skládal, byla odpověď na otázku v jasná. Zneužívají, a to nehorázně! Podobný příspěvek nemůže napomoci ničemu jinému než dal důležitosti vysokoškolského vzdělání. Skoro jako by šlo o cílenou objednávku. Celý problém "zneužívání práce studentů" lze velmi snadno obrátit. Stačí navštívit jednu z populárních studentských internetových adres, která má jméno: www.seminárky.cz. Server nab nevyčerpatelnou pokladnici všech možných textů ze všech oborů, na které si smrtelník i odb Krátké i delší články mohou být staženy, editovány a předloženy jako vlastní práce bez jak Tedy až na jeden, který jsem zažil na vlastní kůži. Při pročítání eseje jednoho ze student tak povědomý, že jsem neváhal a nalistoval jednu z kapitol své středoškolské učebnice. Tex odpovídal tomu, co jsem před lety napsal. Autorem byl ale onen student. Přesto si ani na základě této nepříjemné zkušenosti nemyslím, že takto postupují všichni s jejich většina. Nepoctivci nebo "vydřiduši" mohou být stejnou měrou mezi učiteli i mezi je když problémy podvádění nebo zneužívání nelze zanedbat, skutečnost není zdaleka tak beznad stížností serveru "academica". Studenti jsou nejen našimi žáky, ale i mladšími kolegy. Nemusejí se v drtivé většině přípa něco pro vědeckou nebo odbornou práci svých učitelů. Dokonce by měli vyžadovat, aby zadáva alespoň nějakou návaznost na to, co je předmětem zájmu a studia docenta nebo profesora. I když je občas možné setkat se s mizerou, který ani nepoděkuje, je nutné si uvědomit, že pracují studenti v Americe, Velké Británii a v jiných vyspělých státech. I oni si někdy st enormní nároky učitelů (které jsou tam mnohdy daleko větší než u nás). Většina jich ale ví způsob, jak se od počátku dozvědět, jak se věda a odborná práce dělá. Žádný učitel by neměl ochudit svoje žáky o mravenčí práci v laboratoři, o ubíjející přepis kreslení "nesmyslných" čtverečků. Tak to totiž chodí a všichni poctiví učitelé si tím proš zkušeností s touto zdánlivě podřadnou prací se nikdy neposunou poznatky studentů výše, ted cíli, kterým je objev, patent, vědecká publikace v nějakém nezávisle recenzovaném mezináro nebo kniha, z níž se další učí nebo dokonce opisují. Studenti, nevěřte polovičatým a podmanivým článkům, že práce na vysokých školách je předev druhého bez výsledku nebo uznání. My potřebujeme vás a vy potřebujete nás. Bez tvrdé práce obohacování se vysokoškolská výuka v tomto státě, kde jsou skutečné problémy univerzitního rozlišovací schopností většiny politiků, nepozvedne.