Kde jsou ti chudí studenti? ****************************************************************************************** * Kde jsou ti chudí studenti? ****************************************************************************************** Čeští vysokoškoláci vydělávají jako o život. Těch, kteří pět let opravdu jen studují, je č Co se v mládí naučíš, ve stáří nepřestaneš kupovat. Kopy reklamních letáků a studentských vysokoškoláky, kde se dá. Mobil už má každý, notetebook každý druhý. Kolejní pokoj s méně než třemi dálkovými ovladači nenajdete. Není tedy načase ukončit plat chudých studentech? Vdevatenácti letech, kdy většina středoškoláků skládá přijímačky na vysoké školy, je už čl konzumentem. "Značky začínají lovit ve chvíli, kdy máte poprvé k dispozici svoje vlastní p i kapesné," popisuje konzultant v oblasti public relations Pavel Hacker. "Už na střední šk vytváří systém oblíbených a neoblíbených značek a nákupních návyků," pokračuje. Vysokoškolští studenti jsou podle něj zvláštní skupinou spotřebitelů. "Kromě stylu výrobku jim jde také o to, aby nebyl testovaný na zvířatech a neškodil životn vypočítává Pavel Hacker. Budoucí pracháči V České republice studuje vysokou školu jen malé procento lidí. Právě tato malá skupina má vyhlídky zařadit se po škole do té nejvyšší platové kategorie. "Atraktivními zákazníky moh hlavně pro bankovní domy nebo pro výrobce nábytku," soudí Hacker. Už během studia jsou ale studentské peněženky šťavnatým cílem mnoha firem. "Vysokoškoláci k volnému utrácení, a celkem shodně je používají na návštěvu kulturních podniků, hospod, d k cestování," říká Martin Mladenov, bývalý člen Studentské komory Rady vysokých škol a spo studentské agentury Karlos. "Rozdíl by mohl být mezi studenty z Prahy a jiných měst.V Praz víc než dost volných peněz. Není problém najít atraktivní brigádu (třeba i za 110 korun na tu jsou přitom jen o málo vyšší než jinde. Většina z vydělaných peněz je tedy kapesné," po jak se Praha odlišuje od jiných univerzitních měst, kde podle něj brigády chybějí a hodino málokdy přeskočí hranici 50 korun na hodinu. Chudý student? Passé jako silon "Doba, kdy platilo, že jsou studenti chudí, už je dávno pryč," říká Tomáš, pětadvacetiletý Fakulty sociálních věd UK. "Je spousta studentů, kteří si při škole velice slušně vyděláva vysokoškolák, který na částečný úvazek pracuje jako internetový sportovní redaktor. "Nikdy všechno na 100 %. Člověk si většinou musí vybrat ze tři možností (partner, škola, práce) j tři zvládne jen pár odolných jedinců s chápajícím (nebo chamtivým) partnerem," vysvětluje "Myslím, že čeští studenti nejsou většinou ani moc chudí, ani moc bohatí. Jsou ale vynaléz a trpěliví. Umějí využít příležitost, ať už se jedná o výhodnou slevu, nebo možnost získat levně díky známostem a kamarádům," vysvětluje Veronika, doktorandka na stavební fakultě VU Nedostatek možností vydělat si peníze ji netrápí. "Zdá se mi, že studenti prostě umějí naj dovolit, co chtějí, ale jen ti šikovnější umějí najít ty možnosti, které jim přinesou i do třiadvacetiletá Veronika. Jak se dostat studentům do peněženky? Na nedostatek příležitostí k výdělku si studenti rozhodně nestěžují. Kudy tedy vede nejsna jejich otevřených peněženek? "Reklamy zaměřené na studenty zpravidla pracují s emocemi. Tz které přesvědčují, že po natření krémem neměly ani trochu pocit mastnoty, na studenty neza konzultant Pavel Hacker. Moc dobře podle Martina Mladenova, který dlouhá léta vedl studentský časopis Hlava, nefung tištěná inzerce. "Přežívá proti ní jakýsi intelektuální odpor," tvrdí Mladenov. Podle něho účinnější třeba zábavné akce zaměřené na studenty, kde se produkt prosazuje přímo. "Studen nachytat především na nízkou cenu služby. Existuje neuvěřitelná rychlost šíření informací fakultě, po internetu. Zajímavá nabídka se rozšíří celkem rychle. Studenti přemýšlejí a um výhody a nevýhody," popisuje studentské nakupovací manýry Mladenov. Kromě většiny českých bank lákají na špek studentských tarifů i všichni mobilní operátoři. komunikační aktivity jsou celkově zaměřeny na aktivní mladé lidi a jistě tak oslovujeme i mluvčí Oskaru Petr Šindler. Zvláštním druhem lovců studentských úspor jsou cestovní kanceláře. "K oslovení studentů vy marketingový mix. Kromě toho sponzorujeme vybrané vysokoškolské plesy, srazy a nejrůznější akce," říká Tomáš Jára ze Student Agency, která studentům nabízí pracovní programy Work an studijní pobyty. "Z našeho nedávného výzkumu vyplynulo, že studenti si v našich reklamách přehlednost, srozumitelnost a nápaditost," vypočítává Jára. Ivo Dostál