Bakalářské studium je nutností ****************************************************************************************** * Bakalářské studium je nutností ****************************************************************************************** Budou k němu muset přistoupit i filologické obory, které se mu až dosud leckde bránily Akademický titul bakaláře donedávna české vysoké školství téměř neznalo. Během posledních několika let byste ale těžko hledali vysokou školu, která by tento kratší plnohodnotný studijní program nenabízela. Díky třístupňové struktuře studia bude možné lépe kombinovat studium v zahraničí a doma a na získané vzdělání v rámci různých oborů, fakult i univerzit. Zatímco studenti možnost "r vysokoškolského vzdělání vítají, leckteří vedoucí kateder si při tvorbě nových studijních O výhodách a nevýhodách strukturovaného studia se na akademické půdě diskutuje už léta. Ko diskusí přinesla konference ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z prosince 2004. Rok 2010 sjednotí studijní systémy v celé EU V ideálním případě by měl již v roce 2010 existovat tzv. evropský vzdělávací prostor, kter uznávání kreditů (ECTS) a akademických titulů, čímž podpoří studentskou mobilitu, zvýší kv a již po třech letech připraví odborníky pro praxi. Jejich kolegové pokračující na navazuj studiu se budou zabývat teoretičtějšími otázkami a připravovat se na akademickou dráhu a p Jak nás poučují oficiální dokumenty Univerzity Karlovy, je bakalářské studium, trvající 3 zaměřeno zejména na "přípravu ke studiu v navazujícím magisterském programu a k výkonu pov Navazující magisterský program je plánován na 2 až 3 roky a dohromady tak dospějeme ke ste i vstřebané látky jako v dříve tradičním pětiletém cyklu. Výhodou nového systému je především to, že po třech letech může student odejít do praxe, p jiný obor dané fakulty nebo i na jinou univerzitu. Když například v rámci pražské Fakulty UK student zkombinuje bakalářskou ekonomii s magisterskými mezinárodními vztahy, rozšíří s jako doktorand může přejít třeba na katedru politologie. "Je prima, že se po třech letech trápení ve škole můžu rozhodnout, jestli jít dál, nebo od nějakým titulem - tedy ne že bych si titulu bakalář nějak vážil," vyjádřil největší předno mezistupně a zároveň obecně přetrvávající nedůvěru k němu Martin Kubš z VŠE. Zaostává pražská FFUK a "matfyz" Na některých fakultách, za všechny jmenujme pražskou filozofickou a matematicko-fyzikální, studenti po druhém nebo třetím ročníku postupovou (případně soubornou) zkoušku. Ta shrnuje předmětů a svou náročností leckteré bakalářské zkoušky převyšuje. Mnoho studentů na této p a po třech letech odejdou ze školy s prázdnou. Studenti doufají, že tyto zkoušky budou nah bakalářskou zkouškou. Sladkou odměnou však bude místo pouhého razítka v indexu bakalářský Jednou z prvních škol, která prosadila strukturované studium, byla pražská VŠE. Inovaci vš a vrátila se k osvědčenému pětiletému modelu, údajně proto, že její bakaláři byli v praxi nepoužitelní. Už v akademickém roce 2001/2002 se ale všech šest fakult ke strukturovanému Rozsáhlou nabídku bakalářských programů mají i všechny fakulty ČVUT, které zatím nabízejí bakalářské a navazující magisterské studium i magisterské studium bez bakalářského mezistu let studia). Masarykova univerzita přijala letos celkem 29 260 studentů, z nichž dokonce 14 448 studuje cyklus, zatímco navazujících magistrů je pouze 2083. Školy se snaží nabídku bakalářských p rozšiřovat, někdy se však nepodaří získat akreditaci na navazující magisterský program. Akreditace uděluje MŠMT na dvě standardní délky studijního programu. Na Univerzitě Karlově 220 magisterských programů, 124 bakalářských a 140 navazujících magisterských. Primárně na své studenty třeba ústecká Fakulta sociálně ekonomická UJEP, která vypisuje 14 bakalářskýc jen dva navazující magisterské. Některé obory však bakalářské studium oprávněně odmítají. čtyřleté studium učitelství (první stupeň, mateřské školy) opravdu postrádá smysl. Čelem s postavily filologické obory, které se také řadily k těm obtížně strukturovatelným. Na FF U studovat v bakalářském cyklu nejen romistiku nebo koreanistiku, ale i tlumočnictví v různý Docent Petr Bílek, vedoucí katedry literatury a literární vědy na FF UK, problémy s přijet programu potvrzuje: "Máme podanou akreditaci na bakalářské studium, schvalování může trvat 2007 ale rozhodně chceme poprvé přijímat do bakalářského studia. Dlouho jsme se k tomu kro měli k tomu odpor - tři roky se nám zdály málo, báli jsme se zploštění a zjednodušení tak Typ studentů se ale mění a bakalářské mezistupně jsou potřeba, ať chceme nebo ne." Lékařství a práva se členit prakticky nedají Když se student 3. lékařské fakulty vydá na půlroční stáž řekněme do Německa, může se mu s návratu jeho alma mater neuzná ani jediný získaný kredit. Studium všeobecného lékařství ne je totiž obecně velmi těžko prostupné: členit je na bakalářský a magisterský stupeň lze je protože většinou by nevznikl ucelený kvalifikační stupeň. Kreditní systém je proto třeba n právech stále jen snem za hranice vyjíždějících studentů. Na většině škol s kreditním systémem a třístupňovou strukturou je však možné po návratu ze odpovídající kredity a známky (většinou hlavně z volitelných předmětů), aniž by student mu dohánět nebo dokonce přerušovat české studium. Doufejme, že až bude vyřešen problém bakalá podívají se akademické senáty na zoubek doladění kreditních systémů a jednotné klasifikaci by byla často vyzdvihovaná možnost mobility studentů mezi obory, školami a fakultami, kdyb známkovací stupně A - F, jinde 1 - 3 atd. Kateřina Kadlecová