Jahnovu strategii rozvoje týkající se škol akademici přijímají ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** PRAHA 2. června (ČTK) - Části strategie hospodářského růstu České republiky týkající se vy akademici převážně přijímají. Souhlasí s požadavkem na užší spolupráci univerzit s firmami studentů v přírodovědných a technických oborech i se zavedením školného. K některým návrhů například k financování podle uplatnění absolventů na trhu práce. Materiál nechal vypracov pro ekonomiku Martin Jahn. Rektor Českého vysokého učení technického v Praze Jiří Witzany je pro zlepšení úrovně spol vysokými školami a firmami. Pro vzájemnou spolupráci je velký prostor a je třeba ji ze vše podporovat, řekl ČTK. Souhlasí s ním i rektor Univerzity Karlovy Ivan Wilhelm. S nedostaču s firmami se podle něj ve větší či menší míře potýkají v celé Evropě, aspoň pokud jde o sr Japonskem, podotkl. "Jde o to, aby byl u nás nalezen konsensus akademické obce s představi chce preferovat podporu inženýrského výzkumu a vývoje, ale výzkumná pracoviště by měla aut taková opatření, která by postupně přeorientovala současnou strukturu výzkumné základny v Strategie hospodářského růstu se také zmiňuje o tom, že je v zemi málo absolventů technick přírodovědných oborů. Podle Jahna by mohlo pomoci, pokud by školy nebyly financovány podle studentů, ale podle uplatnění absolventů na trhu práce. Tento způsob financování podle Wil dobu navrhují představitelé akademických obcí, ale zatím naráží na technické problémy. Otá zájmu o přírodovědné a technické obory je podle něj velmi složitá a s jejím řešením by se středních a možná i základních školách. Witzany uvedl, že si není příliš jist efektivitou financování podle uplatnění absolventů. být jedno z kritérií pro financování, pokud by bylo jediné, mohlo by mít negativní důsledk kvalitu absolventů," uvedl. Myslí si také, že může být problematické zjišťovat, jak se abs trhu práce uplatnili. Strategie hospodářského růstu hovoří také o potřebě rozšíření nabídky vyššího odborného a studia, protože je v zemi málo lidí s vyšším vzděláním. Tříletých vysokoškolských programů studentů se v posledních letech zvyšuje, a to v souvislosti se strukturací studia. Materiá potřebnou také podporu dálkových forem vzdělávání nebo rozšíření nabídky profesního vzdělá na jazykové znalosti a využívání výpočetní techniky. Navrhuje také rozšíření výuky cizích angličtiny, na tom již ministerstvo školství pracuje. Petra Měšťanová kar