Studuje se příliš dlouho, stát to mění ****************************************************************************************** * Studuje se příliš dlouho, stát to mění ****************************************************************************************** Praha, 22. 9. 2005 Nedávno zveřejněná prestižní mezinárodní studie Education At A Glance, kterou každoročně p Česku málo vysokoškoláků - ale také, že na počet studentů vychází ze škol málo těch, kteří Rozdíl je způsobený tím, že si studenti školu neúměrně protahují. Anebo - častěji - započa dokončují jen asi dvě třetiny studentů. Ostatní ze školy odcházejí bez diplomu," říká pora Úřad Petry Buzkové proto letos poprvé použil motivační pobídku pro vysoké školy: Peníze. Z korun. Výše takzvané dotace na vzdělávací činnost se odvíjela právě od počtu absolventů. " vysoké školy k tomu, že usilují o větší strukturalizaci studia," říká rektor Univerzity Ka rektorů Ivan Wilhelm. "To jest - je více absolventů, pokud jsou z nich po třech letech abs absolventi-magistři, než pokud máte ucelené magisterské studium, které člověk opustí až po Členění studia, ke kterému se Česko zavázalo už před lety podepsáním Boloňské deklarace, t množství lidí studia dokončit. Bakalářské programy totiž z principu nemají být orientované a proto je častěji absolvují i lidé, kteří nechtějí "bádat", ale získat vyšší cenu na trhu dokazují, že ucelené pětileté magisterské programy z vysokých škol vytvářejí tak trochu za práce, studia protahují a čerpají sociální výhody. V Česku dosud školy neměly příliš zájem na tom, aby studentům v prodlužování studia bránil vysokoškolský zákon jim umožňuje vybírat za každý rok navíc (vyjma prvního) poplatky. Jedn peníze podle počtu studentů."V 90. letech měl tento systém financování význam; šlo předevš vzdělávání a počtu studentů," říká Koucký, který též řídí Středisko vzdělávací politiky př Praze. "Situace se však změnila, a proto se postupně mění i financování vysokých škol. Vět Takový krok by ale na druhou stranu mohl vést k "inflaci" diplomů. Titul by získal každý, se odrazilo na kvalitě vysokých škol. Ministerstvo proto chce příští rok rozdělit dotaci z zaměstnání. "Konkrétně to znamená, že vysoké školy sice dostanou peníze podle počtu absolv nezaměstnaní," dodává Koucký. "Chceme přimět vysoké školy, aby se více zajímaly o uplatněn vlastně nastupují a na co potřebují získané vzdělání. Zjistit, co podstatného jim škola da Taková zpětná vazba dnes neexistuje. "Dokonce ani úřady práce a příslušné ministerstvo nev škol a studijních programů či oborů uchazeči o práci jsou," upozorňuje rektor Wilhelm. Problémem je navíc i takový detail, že student dnes bakalářský titul může získat třeba v P Labem. "Obě školy zdárně absolvuje, ale práci nesežene. Komu odečítat peníze? Tomu, kde st mluvčí Univerzity Karlovy Václav Hájek. Konference rektorů přesto souhlasí, aby uplatnění absolventů na trhu práce bylo jedním z p rozdělují. Pro příští rok rektoři požadují, aby se rozdělovaná částka zvýšila na jednu mil Simona Holecová