Absolventi, co děláte... ****************************************************************************************** * Absolventi, co děláte... ****************************************************************************************** Vysoké školy se budou muset zajímat, jak si vedou jejich bývalí studenti. Kvůli penězům Vysoké školy budou muset v budoucnu sledovat, jak si vedou jejich absolventi. Alespoň poku rozpočtu. Zatím tyto "státní peníze" získávají hlavně podle počtu aktuálně vzdělávaných, t systém se pochopitelně zcela nezruší, nicméně výše dotací na "současného" studenta se nebu poklesne. Na druhou stranu naopak stoupne význam již hotových absolventů. Sledovat a finančně oceňovat se totiž bude nejen to, kolik lidí studuje, ale také to, koli řadě i to, jestli jim studium daného oboru "k něčemu" v jejich profesním životě bylo. Státní dotace se nejspíš budou snižovat o nezaměstnané Právě k tomu účelu má sloužit projekt, jenž bude sledovat a vyhodnocovat uplatnění absolve a je dokonce mezinárodní. Zúčastní se ho dvanáct zemí, většinou evropských (nikoliv však v Česká republika přistoupila "do rozjetého vlaku" jako třináctá. Pokud se vše podaří, měli uplatňování absolventů vysokých škol, a to nejen jako země. Vzhledem k tomu, že školy budo porovnávat i vzájemně. Například Univerzita Karlova se Sorbonnou či vídeňskou univerzitou, Klagenfurtu apod. Bude tu i další nástroj pro financování. Zkoumat se bude hlavně nezaměstnanost absolventů. která nezaměstnané "produkuje" co nejméně. Ale nejen to. Projekt má rovněž poskytnout i zp nás škola pro život dobře? Pomáhají nám získané informace a dovednosti v dalším vzdělávání Na vybraném vzorku absolventů se budou zjišťovat i pozice, které pár let po absolutoriu za bude přístupný veřejnosti, mimo jiné i na webu. Zajímat by mohl i ty, kdo se pro vysokoško Dohledat absolventy není takový problém Čtenáře pravděpodobně napadnou přinejmenším dvě pochybnosti. Zaprvé: jsou vysoké školy v Č a navázat s nimi kontakt? Ve skutečnosti to však není takový problém, jak by se zdálo. Žen jméno, systém však pracuje s trvalou adresou někdejších studentů, kde obvykle bydlí rodiče navázat. Pochybnost by se mohla týkat i objektivnosti hodnocení. Je přece možné, že za nez ekonomická situace v regionu."Právě v tomto ohledu přichází Česká republika se svým příspě ředitel Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a také poradc vytvoření indexu, který má problematičnost trhu práce v jednotlivých regionech zohlednit." vysoké školy schopné kromě jiného pružně reagovat na změny na trhu práce. Radka Kvačková