Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       O budoucnosti dítěte rozhoduje už správný výběr střední školy

O budoucnosti dítěte rozhoduje už správný výběr střední školy

Šance podobně nadaných dětí studovat vysokou školu se liší nejen ekonomickou situací jejich rodiny a vzděláním jejich rodičů, ale i výběrem střední školy. Naposledy na to upozornil tým sociologů z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy ISEA, který před dvěma lety vydal publikaci "Vyšší vzdělání jen pro elitu?".

V ní Pavla Burdová, Ivana Procházková a Petr Matějů vycházeli z ministerských sond Maturant (jimi se ověřovala podoba jednotných maturitních zkoušek) a dat ze souborů "Uchazeč", v nichž se každoročně evidují základní údaje o uchazečích o studium na vysokých školách.

Experti si vyčlenili skupinu srovnatelně nadaných žáků a zjistili, že zájem o studium na vysoké škole z nich mají především gymnazisté (téměř 90 procent). Stejně nadaní studenti ze středních odborných škol uvažovali o dalším studiu jen v 50 procentech případů a žáci z učilišť s maturitou (se stejnými výsledky) jen ve 30 procentech případů.

"Jako alarmující se pak jeví zejména srovnání žáků s různými studijními předpoklady, studujících na různých typech škol," píší autoři. Zatímco 75 procent gymnazistů, kteří v testech dopadli nejhůře - projevili tedy nejslabší studijní nadání - rozhodně hodlalo studovat vysokou školu, na učilištích o tomtéž neuvažovala ani polovina těch, kteří naopak v testech dopadli nejlépe. "Potvrzuje se tak hypotéza, že aspirace na vysokoškolské studium žáci vyjadřují především tím, jakou zvolí střední školu," uvedli.

Simona Holecová


Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

29.06 2014 03:18

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 4.07 2024 11:35 , © Univerzita Karlova v Praze