Vláda uvažuje o vzniku vysokoškolského studia pro státní úředníkyPRAHA 30. listopadu (ČTK) - Po vzoru Francie, která po revoluci roku 1789 zavedla systém zvláštního vysokého školství pro zaměstnance státu, uvažuje česká vláda o zřízení speciálního vysokoškolského studia pro úřednictvo. Nápad vznikl při projednávání strategického materiálnu o podmínkách pro vzdělávání státních zaměstnanců. Do konce února má podle šéfa úřadu vlády Ivana Přikryla ministerstvo školství ve spolupráci s vnitrem zvážit, zda by bylo lepší speciální obory otevřít na stávajících vysokých školách, nebo rozšířit nabídku policejní akademie o obory týkající se státní správy. Škola by se pak mohla jmenovat policejní a správní akademie. "Na základě rozpravy byl úkol uložen ministryni školství Petře Buzkové a ministrovi vnitra Františkovi Bublanovi," řekl Přikryl novinářům po zasedání. Strategický materiál o vzdělávání by měl zjednodušit systém vzdělávání úředníků, který funguje pět let a je tudíž po vstupu země do EU zastaralý, uvedl Přikryl. Doporučuje státním institucím, aby od roku 2006 vynakládaly na vzdělávání svých zaměstnanců nejméně 2,5 procenta z výdajů na platy. Dosud byla tato hranice stanovena na 2,2 procenta. Upravená pravidla předpokládají další vzdělávání v problematice Evropské unie, nově se mají lektoři zaměřit na předsednictví České republiky v Evropské unii. Praha by měla šéfovat pětadvacítce v roce 2009 a politici upozorňují, že tato funkce bude klást značné nároky na domácí veřejnou správu. Členský stát je během předsednictví zodpovědný za chod EU, za přípravu a hladký průběh schůzek a summitů, kterým předsedá. Dokument reaguje i na to, že do konce letošního roku musejí vysocí státní úředníci prokázat jazykové schopnosti. Již dříve Přikryl předložil vládě materiál, podle něhož z 6451 zaměstnanců, kteří mají do konce prosince prokázat znalost cizích jazyků, to zatím dokázaly necelé dvě třetiny z nich. Studium cizích jazyků je bezplatné a je součástí pracovní doby úředníků. Největší zájem mají lidé o angličtinu. Vzdělávání zaměstnanců státních institucí se zaměřuje na jazykové znalosti, evropské otázky, počítačovou gramotnost, rovné příležitosti mužů a žen, ekologickou osvětu či nově pojaté manažerské dovednosti. rem mal |
|