Matějů: Školné by mohlo snížit nerovnost přístupu na vysoké školy ****************************************************************************************** * Matějů: Školné by mohlo snížit nerovnost přístupu na vysoké školy ****************************************************************************************** PRAHA 8. listopadu (ČTK) - Sociální nerovnost v přístupu na vysoké školy by mohlo snížit z formy systému školného. Soudí to sociolog Petr Matějů z Institutu pro sociální a ekonomick Spolu se svými kolegy dnes představil publikaci České vysoké školství na křižovatce, které sociologickými a ekonomickými aspekty investičního přístupu k financování studia zabývá. Česká republika patří podle Matějů k zemím, kde rozdíly k přístupu k vysokoškolskému vzděl sociálních skupin patří k těm největším. Z dělnických rodin se na ně podle něj dostává zhr dětí, z rodin vysokoškolsky vzdělaných odborníků až 40 procent. "Ve chvíli, kdy systém je vstupu je obrovská konkurence, prohrávají většinou děti ze slabších sociálních vrstev," so Větší otevření současného systému vysokých škol by podle něj umožnilo zavedení takzvaného školného. Studenti by školné platili až po ukončení studia na základě svých příjmů. Levné Matějů měla poskytovat vláda za nejnižší možný úrok. Studenti by také měli mít nárok na so pokud by příjmy jejich rodin nedosahovaly 1,8násobku životního minima. Novela vysokoškolsk prošla na konci října sněmovnou, počítá se sociálními stipendii do výše příjmu 1,1násobku Matějů soudí, že zavedení školného by umožnilo vysokým školám přijímat i více studentů. "N na humanitní obory, tam je to jen otázka židlí. Investice od studentů by zvětšovaly kapaci snadno," řekl. Obory, které potřebují větší technické zázemí, by musely ale získat finančn investice do své infrastruktury. K zavedení školného se přiklánějí i někteří rektoři univerzit. Tvrdí ale, že zpoplatnění s být na úkor příjmů vysokých škol ze státního rozpočtu. Poplatky za studium podle nich nevy finanční situaci univerzit. Proti zavedení školného je i současné vedení ministerstva škol snaží získat pro vysoké školy co nejvíce peněz ze státního rozpočtu. V současnosti na veřejných vysokých školách v České republice studuje přes 270.000 student Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj je mezi Čechy ve věku 25 až 64 let 12 proce vzdělaných, průměr ostatních zemí OECD je zhruba 30 procent. V počtu vysokoškoláků patří Č nejhorší pozicí. David Grossmann Petra Měšťanová kš