Děkanem v devětadvaceti ****************************************************************************************** * Děkanem v devětadvaceti ****************************************************************************************** Ještě před pěti lety byl studentem Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, od února bude j Michalu Stehlíkovi je totiž teprve devětadvacet let. A není ani zaměstnancem školy. Pracuj muzeu. LN Musíte se smířit s faktem, že jste tak trochu exot. Řekněte nám o sobě něco víc. Napřík akademickou kariéru v rodině. Vůbec ne. Můj původ by mi za komunistických dob prospěl. Je čistě dělnický. LN A komunistický? Naopak. Pradědeček a prastrýc dostali od komunistů po jedenadvaceti letech kriminálu. Ve z případu skrývali vedoucího revolty Plichtu. První dětská vzpomínka mého otce jsou estébáci i proto, že se u nás o minulosti hodně mluvilo, rozhodl jsem se studovat historii. LN Dostat se na tento obor na pražskou filozofickou fakultu nebylo ovšem nikdy snadné. Pod hned napoprvé po maturitě? Ano. Po přijímacích zkouškách jsem se octl těsně pod čarou, což vypadalo jako smůla. Pak a nabídla patnácti lidem, co byli právě hned pod čarou, jestli nechceme studovat historii v zaváděnou slovakistikou. Bral jsem to a dneska jsem, myslím, první odpromovaný slovakista. LN Nehlásil jste se na víc škol? Původně jsem nechtěl, ale na gymnáziu v Dačicích, které jsem navštěvoval, mi vysvětlili, ž fakultu se nejspíš nemusím dostat a poradili mi, ať si podám přihlášku ještě na pedagogick bude snazší. Podal jsem si dokonce dvě. Do Hradce Králové a do Plzně. Na žádnou z pedagogi mě ale nevzali. Do Hradce proto, že jsem pohořel na pravěku, který mě nikdy moc nebavil a nejslabší stránky. LN Co je vaše téma? Dnes hlavně vztahy mezi Čechy a Slováky. Zajímají mne ale i regionální historická témata. podrobně židovskou komunitou na Dačicku a Slavonicku a represemi KSČ vůči církvi tamtéž. LN Jak se vám na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy studovalo? Uvědomoval jsem si, že mít za učitele lidi takových kvalit, jako měli například profesor S Kvaček nebo docent Chmel, je velká výhra. Takové nepotkáte v podobné hustotě snad nikde ji stranu jsem postrádal jisté informačně technické zázemí. Prvních čtrnáct dní v každém seme sháněl složitě rozvrh, vypsané hodiny a snažil se koordinovat, co šlo. Dneska už je to tam dobré ne. Elektronický systém ale vykazuje, pokud se týče výkazů, či materiálů potřebných duplicitu, možná dokonce triplicitu. S tím je potřeba něco dělat. LN Vy pracujete jako náměstek generálního ředitele Národního muzea. Na filozofické fakultě externě. Jak vás napadlo ucházet se o post děkana jedné z největších českých fakult? Jestli myslíte, že jsem ležel s rukama pod hlavou a říkal si - tak náměstek už jsem, měl b výš, co takhle zkusit děkana - tak to tedy nebylo. Připravoval jsem Dačické barokní dny a příští rok bych tu akci rád rozšířil například o setkání lingvistů. Bavil jsem se o tom hl katedře české literatury. Jak to udělat organizačně a zajistit pomocí grantu. A právě lidi kteří shodou okolností působí také jako senátoři v akademickém senátu, se mne za čas zepta nechtěl uvažovat o kandidatuře na děkana. Napsal jsem svoji představu, jak by měla fakulta Kandidoval mě nakonec Ústav filozofie a religionistiky. LN Když říkáte lidi z bohemistiky, máte na mysli spíš učitele, nebo spíš studenty? Studenty. LN Dá se říct, že jste byl zvolen hlasy studentů? Volba byla tajná, ale ten pocit je zřetelný. Byl jsem zvolen už v prvním kole těsnou větši volili všichni studentští zástupci v senátu, musel se k nim přidat minimálně jeden učitel. LN Vy jste měl překvapivě jen jednoho protikandidáta, čtyřicetiletého ředitele Ústavu svět Martina Kováře. Nezdá se vám zvláštní, že škola vygenerovala ze svých lidí jen jednoho kan Ano, je to zvláštní. Většinou jich bývá víc. LN Nastoupit do funkce máte začátkem února. Nebojíte se nevole a nespolupráce těch, kdo js mnoho let? Může tu být něco jako psychologický blok. Ale doufám, že k tomu nedojde a začneme fungovat emocí, věcně. LN Už víte, čím začnete? První bude analýza financování a akreditací. Ještě před nástupem budu jednat o nové koncep systému a knihovny. LN Na to budou zřejmě potřeba peníze... Jistě, ale domnívám se, že na tyhle věci peníze jsou, například v evropských fondech. Jen LN V programu říkáte, že chcete zvýšit počet studentů. Je to reálné? Pokud budeme důsledně strukturovat a přibude bakalářských programů, pak ano. LN Možná budete muset řešit i podobné spory, jako je spor docenta Putny se současným děkan S docentem Putnou mám příští týden schůzku, se současným děkanem se radím průběžně. Je tot že ten spor zdědím. Pokusím se získat všechny informace a pak jednat. Děkan nemůže nejedna LN Máte dobrý pocit, že jste dosáhl určité životní mety? Nevidím svoje děkanství jako cíl, ale jako startovní výstřel. Radka Kvačková