Jak učit pragmatické komunikaciPRAHA Pedagogická fakulta UK vydala publikaci "Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ". Kniha reaguje na stále větší důraz, jenž je kladen na zvládání komunikačních strategií umožňujících se profesně prosadit, ale udržovat přitom i kvalitní mezilidské vztahy. Současné učitele ve věku nad 30 let jejich studium na zvládnutí rozmanitých komunikačních strategií dostatečně nepřipravilo, a vyučující se proto jejich výuce často vyhýbají. Publikace prezentuje témata vztahující se k různým komunikačním strategiím - kooperativní komunikací počínaje přes zdvořilost, asertivitu až po manipulaci v komunikaci interpersonální i masmediální. Zvláštní postavení má pak kapitola, jež činí jakousi historickou odbočku a v níž se ukazuje, že to, co považujeme za novinky, se ve skutečnosti na některých školách učilo již v meziválečné době. Ve středu se na PedF UK uskutečnil seminář organizovaný MŠMT a Jazykovědným sdružením ČR, kde autoři informovali učitele o tom, jak témata, o nichž se v knize píše, mohou být při výuce mediální výchovy využita. pš |
|