Ladislav Musílek: Dobré úmysly - nedobré konce ****************************************************************************************** * Sekce 1 ****************************************************************************************** Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly, praví stará moudrost. To se ukazuje i při finan přesněji řečeno výzkumných záměrů, na vysokých školách. V článcích uveřejněných v Hospodář 27. prosince (Ministerstvo vybralo školy, kde podpoří vědu a Peníze univerzitám: stát hled psalo, jak bude vláda přidělovat na vysokých školách peníze na výzkum podle kvality předlo Je možné předpokládat, že to skutečně bylo úmyslem při vypracovávání poměrně složitého sys předložených projektů výzkumu na příští pěti- až sedmileté období, vypracovaného a použité ministerstvu školství. Výsledek je ovšem zklamáním. Ukazuje se, že mezi výzkumnými záměry, které nemají být financovány, je řada takových, kte vysoce (i v mezinárodním měřítku) oceňované výsledky dlouhodobě budovaných vědeckých týmů co do kvality plně srovnatelné se záměry, jimž bude financování poskytnuto. Většina předlo navrhuje pokračování a další rozvoj práce vědeckých týmů konsolidovaných s nemalým úsilím letech. K vědeckým výsledkům, mezinárodnímu ohlasu a případnému uplatnění výsledků těchto týmů v p v kritériích hodnocení v dostatečné míře přihlíženo. V celém systému sehrál významnou roli přístup jednotlivých recenzentů. Výběr projektů tak bohužel spíše než hodnocení skutečné k výsledky loterie. Kvalitní vědecký tým je třeba budovat po řadu let. Skutečnost, že v příštím období má být jen zhruba polovina projektů a že se řada kvalitních týmů až v polovině prosince dověděla, zůstává jejich vědecká práce bez financování, není rozhodně důvodem k optimistickým tvrzen zmíněných článcích. V celosvětovém měřítku je hlad po kvalitních odbornících. Zejména v přírodních a technický proto očekávat, že finanční situace výzkumných týmů, které v hodnocení ministerstva školst povede k jejich rozpadu nebo přinejmenším k podstatné redukci jejich činnosti. Zejména po mladších odbornících z těchto týmů jistě s nadšením sáhnou vědecká pracoviště v považují rozvoj vědy a pokročilých technologií za reálnou prioritu podpořenou odpovídající částkami jak z rozpočtů těchto zemí, tak z jejich průmyslových firem. Dobré úmysly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy se tak v praxi ukazují jako kont a ohrožují řadu perspektivních směrů výzkumu na vysokých školách kvůli problematicky nasta kritérií a nedostatku finančních prostředků na to, aby mohly být podpořeny všechny kvalitn záměry. Autor působí na Českém vysokém učení technickém v Praze