Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Školy v EU mají podle Evropské komise více učit podnikání

Školy v EU mají podle Evropské komise více učit podnikání

BRUSEL 13. února (zpravodaj ČTK) - Evropská komise dnes přijala plán, který má už od školních lavic povzbuzovat výuku a rozvíjení ducha podnikavosti v Evropské unii. Nejlépe tím, že si žáci či studenti založí firmu přímo ve škole či univerzitě.

"Potřebujeme vytvořit ve společnosti příznivější ovzduší pro podnikání a povzbuzovat zejména mladé Evropany, aby se stali zítřejšími podnikateli. Potřebujeme systematický přístup k výuce podnikavosti na všech úrovních, od základních škol až po univerzity," vysvětlil místopředseda EK pro průmysl Günter Verheugen.

O kondici ducha podnikavosti na starém kontinentu svědčí i průzkumy Eurobarometr, podle nichž tři pětiny Evropanů nikdy ani neuvažovaly o vlastním podnikání; podle polovičky nemá smysl ani začínat, hrozí-li riziko neúspěchu. Totéž si však myslí jen třetina Američanů.

Výzkumy ze Skandinávie dokazují, že do podnikání se čtyřikrát častěji pustí mládenec či dívka, kteří si první zkušenost s podnikáním odbyli už na střední škole. Zatím se však do programů "minipodnikání" na středních školách v EU a Norsku každým rokem zapojí okolo 200.000 žáků. V Irsku a Británii jsou takto zapojeny dvě pětiny až polovička škol. Ale nabídka se dotýká jen asi 15 procent studentů a skutečná účast středoškoláků osciluje mezi jedním až nejvýše dvěma procenty. V Česku se podle odhadu EK zapojilo předloni asi tři až pět procent středních škol a více než šest tisícovek studentů. Údaje za Slovensko chyběly.

Komise doporučila členským zemím sérii opatření, například zahrnout výuku podnikavosti do osnov všech typů škol, povzbuzovat

spolupráci mezi školami a místní podnikatelskou komunitou i zakládání malých studentských podniků. Zejména na vysokých školách technického směru by měl duch podnikavosti prolnout různými přednáškami. Žádoucí je rovněž zapojit do výuky podnikatele v roli pedagogů či vyměňovat si praktické poznatky škol o úspěšných příkladech.

EK argumentuje i tím, že dobrá pětina studentů, kteří se zapojili do činnosti malých středoškolských firem, si po studiích zakládá vlastní podniky. Školní minipodnikání však často naráží na právní a byrokratické překážky či nejasnosti ohledně placení daní a odvodů.

Podle komisaře pro školství Jána Figeľa mohou doporučení EK k rozvoji podnikatelských schopností mládeže přispět k vytvoření moderní společnosti založené na znalostech a zvýšení evropské konkurenceschopnosti. "Podnikavost zahrnuje schopnost jedinců přeměnit nápady v činy, chopit se iniciativy, nést odpovědnost, přijmout riziko a dosahovat cílů. Potřebujeme, aby mladí lidé pěstovali v sobě tyto schopnosti již během svého vzdělávání," zdůraznil Figeľ. Připustil, že komise nevytyčila cíle v podobě přesných ukazatelů, protože to ve školství ani není v její pravomoci, ale výsledek by se měl časem projevit hlavně na evropské konkurenceschopnosti.

Milan Syruček šeb


Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

29.06 2014 02:33

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 4.07 2024 11:35 , © Univerzita Karlova v Praze