Školy v EU mají podle Evropské komise více učit podnikání ****************************************************************************************** * Školy v EU mají podle Evropské komise více učit podnikání ****************************************************************************************** BRUSEL 13. února (zpravodaj ČTK) - Evropská komise dnes přijala plán, který má už od školn povzbuzovat výuku a rozvíjení ducha podnikavosti v Evropské unii. Nejlépe tím, že si žáci založí firmu přímo ve škole či univerzitě. "Potřebujeme vytvořit ve společnosti příznivější ovzduší pro podnikání a povzbuzovat zejmé Evropany, aby se stali zítřejšími podnikateli. Potřebujeme systematický přístup k výuce po na všech úrovních, od základních škol až po univerzity," vysvětlil místopředseda EK pro pr Verheugen. O kondici ducha podnikavosti na starém kontinentu svědčí i průzkumy Eurobarometr, podle ni Evropanů nikdy ani neuvažovaly o vlastním podnikání; podle polovičky nemá smysl ani začína riziko neúspěchu. Totéž si však myslí jen třetina Američanů. Výzkumy ze Skandinávie dokazují, že do podnikání se čtyřikrát častěji pustí mládenec či dí první zkušenost s podnikáním odbyli už na střední škole. Zatím se však do programů "minipo středních školách v EU a Norsku každým rokem zapojí okolo 200.000 žáků. V Irsku a Británii zapojeny dvě pětiny až polovička škol. Ale nabídka se dotýká jen asi 15 procent studentů a středoškoláků osciluje mezi jedním až nejvýše dvěma procenty. V Česku se podle odhadu EK z asi tři až pět procent středních škol a více než šest tisícovek studentů. Údaje za Slovens Komise doporučila členským zemím sérii opatření, například zahrnout výuku podnikavosti do škol, povzbuzovat spolupráci mezi školami a místní podnikatelskou komunitou i zakládání malých studentských na vysokých školách technického směru by měl duch podnikavosti prolnout různými přednáškam rovněž zapojit do výuky podnikatele v roli pedagogů či vyměňovat si praktické poznatky ško příkladech. EK argumentuje i tím, že dobrá pětina studentů, kteří se zapojili do činnosti malých střed si po studiích zakládá vlastní podniky. Školní minipodnikání však často naráží na právní a překážky či nejasnosti ohledně placení daní a odvodů. Podle komisaře pro školství Jána Figeľa mohou doporučení EK k rozvoji podnikatelských scho přispět k vytvoření moderní společnosti založené na znalostech a zvýšení evropské konkuren "Podnikavost zahrnuje schopnost jedinců přeměnit nápady v činy, chopit se iniciativy, nést přijmout riziko a dosahovat cílů. Potřebujeme, aby mladí lidé pěstovali v sobě tyto schopn svého vzdělávání," zdůraznil Figeľ. Připustil, že komise nevytyčila cíle v podobě přesných protože to ve školství ani není v její pravomoci, ale výsledek by se měl časem projevit hl konkurenceschopnosti. Milan Syruček šeb