Vzdělávaní o holokaustu naráží i na politické překážky ****************************************************************************************** * Vzdělávaní o holokaustu naráží i na politické překážky ****************************************************************************************** Praha 25. dubna (ČTK) - Vzdělávání o holokaustu naráží v řadě zemí na nedostatek způsobilo učitelů, nedostatek výukových materiálů a na politické překážky. Novinářům to dnes řekl Gu řídícího výboru pro vzdělávání Rady Evropy. Zástupci zhruba 30 zemí Rady Evropy a zemí Evr konvence dnes pokračovali v diskuzi o vzdělávání mladé generace o problémech holokaustu v "Politickou překážkou je například to, že výuka o genocidě není někde součástí učebních os učitelé a školy ji pak musí zapracovat do výuky samy," řekl Mandt. Problém je podle něj i pedagogů, kteří nemají dostatek znalostí a povědomí o tom, jak o holokaustu učit. Rada Evr semináře jak pro učitele, tak i pro lektory, kteří pedagogy připravují. Na mnoha místech j problém i s výukovými materiály. "Připravujeme a poskytujeme některé materiály, nicméně je vzaly za své jednotlivé státy," uvedl Mandt. Podle Václava Havla, který dnes na semináři promluvil, nestačí jen holokaust připomínat je neustále promýšlet promýšlet. "Společnost ztrácí vnější mravní řád, kterému všichni rozumě situace jsou tyto holokausty, jak Arménů, Židů či souostroví GULAG, tyto veliké katastrofy svým způsobem srozumitelným produktem moderní dvojsmyslné civilizace," řekl. Odpovědnost z podle něj společným problémem všech lidí a ne jen některých národů. Nebezpečnější než sympatizanti neonacistických hnutí jsou podle Havla spíše projevy netole fašismu. "Pozná se podle toho, že například odděluje lepší koncentrační tábory od horších, některé koncentrační tábory ani tak moc koncentrační nebyly. Pozná se podle rezervovaného nebo vztahu k jinak sexuálně orientovaným," řekl Havel. "Je důležité přemýšlet o různých souvislostech holokaustu. Nejdůležitější je určitá reflex připomínání a upomínání může obzvláště mladé lidi trochu nudit," řekl Havel. Pedagogové by být především morální autority, aby dokázali žákům zprostředkovat otázky holokaustu i jeji Ministryně školství Petra Buzková řekla, že školy v České republice jsou autonomní a je ne diktovat, jak mají o genocidách učit. Vzdělávání o holokaustu, ale ministerstvo podle ní p Financuje například vzdělávací semináře Jak učit o holokaustu, které od roku 2001 absolvov učitelů. Podpořilo také několik publikací a učebních materiálů, které se zabývají problém Romů v období Druhé světové války. Zohlednění výchovy k toleranci s důrazem na význam holo 20. století, je i jedním z požadavků při schvalování učebnic novodobých dějin. David Grossmann mal