EK navrhuje zdvojnásobit výdaje na univerzity v EUBrusel 10. května (zpravodaj ČTK) - Zdvojnásobit investice do vysokých škol v příštích deseti letech, více přiblížit univerzity potřebám světa podnikání a odstranit překážky bránící pohybu studentů po Evropě - to je jádro dnešního návrhu Evropské komise na modernizaci evropského vysokého školství. "V EU v průměru vynakládáme na studenta o 10.000 eur méně než v USA a toto zaostávání je pak cítit i ve výzkumu a vývoji," uvedl komisař pro vzdělávání Ján Figeľ. Zatímco americké univerzity získávají okolo 2,7 procenta národního bohatství, evropské pouze 1,1 procenta (v Česku a na Slovensku podle komisařových podkladů shodně 0,8 procenta HDP). Podobný nepoměr vychází i ze srovnání nákladů na základní a střední školství v USA a EU. Komise proto navrhuje pokusit se tuto propast mezi USA a EU v příštím desetiletí překlenout zvýšením výdajů pro vysoké školy na dvě procenta hrubého domácího produktu, a to více i ze soukromých zdrojů. Na oplátku očekává výraznější příspěvek univerzitního bádání pro evropské ekonomiky. "Pro hospodářství je naprosto zásadní zlepšit propojení univerzit s podniky, aby se znalosti přiblížily potřebám uživatelů," vysvětlil komisař pro vědu a výzkum Janez Potočnik. V Evropě působí na 4000 vysokých škol se 17 miliony studentů a 435.000 výzkumníků, ale tento potenciál není podle EK dostatečně využit. Komise proto navrhuje více zaměřit financování škol na jejich výsledky a tak přimět univerzity k větší odpovědnosti, jakož i rozšířit autonomii škol, aby byly s to pružněji reagovat na vývoj, a posílit jejich samostatnost při výběru pedagogů a výzkumníků. Současně doporučuje upravit národní systémy školného a stipendií, aby nejlepší studenti mohli pokračovat ve studiu a vědecké kariéře bez ohledu na své zázemí. Navrhuje také zvýšit podíl absolventů, kteří strávili alespoň jeden semestr v zahraničí či v průmyslové praxi, usnadnit uznávání diplomů, zahrnout do přípravy výzkumníků i poznatky z patentování, komunikace, vytváření sítí, podnikání a týmové práce či přizpůsobit univerzitní programy stárnutí populace. Návrh se má dostat na pořad červnového summitu EU. Ve školství může komise pouze předkládat návrhy a doporučení, ale pravomoci jsou v rukou členských států, a to se týká i modelu financování. Pouze pětina evropské populace v produktivním věku má vysokoškolské vzdělání (21 procent), zatímco v USA je tento podíl téměř dvojnásobný (38 procent) a v Japonsku činí 36 procent. |
|