EU vydá na celoživotní vzdělávání sedm miliard eurBrusel 19. května (zpravodaj ČTK) - Na programy celoživotního vzdělávání vydá Evropská unie v příštích sedmi letech 6,97 miliardy eur. Potvrdili to dnes v Bruselu ministři školství 25 členských zemí unie. Podle české ministryně Petry Buzkové má pro Českou republiku v tomto směru největší význam program Erasmus, který podporuje výměny vysokoškolských studentů a pedagogů. Evropská komise žádala na léta 2007 až 2013 pro vzdělávací programy 13,6 miliardy eur, ale členské státy a Evropský parlament se nakonec v rámci rozpočtového kompromisu začátkem dubna dohodly na 6,97 miliardy. I tak je to dvakrát tolik, než v uplynulém období v letech 2000 až 2006. Tyto finance budou věnovány na integrovaný program celoživotního vzdělávání, který zahrne dosavadní programy Erasmus, Leonardo (učňovské školství), Comenius (základní školství), Grundtvig (vzdělávání dospělých) a Jean Monnet, který se týká evropské integrace a evropských institucí. Celá řada států, včetně Česka, dala najevo určitou nespokojenost s tím, že jde o nižší finanční částku, řekla Buzková. Ale v tuto chvíli s tím nebylo možné již nic dělat a nezablokovalo to přijetí návrhu, dodala. Zdůraznila, že Česko má největší zájem na programu Erasmus, který se zaměřuje na mobilitu vysokoškolských studentů a akademických a vědeckých pracovníků. Erasmus byl v ČR vždy plně a úspěšně využíván, dodala. V roce 2003 až 2004 se na Erasmu podílelo asi 136.000 studentů z 30 evropských států. Z Česka jelo tehdy do zahraničí v rámci tohoto programu 3589 studentů, o školní rok dříve to bylo 3002. Ministři školství také jednali o požadavku výuky dvou cizích jazyků od útlého věku, na němž se EU shodla v roce 2002 na summitu v Barceloně. V Česku se zatím na základní škole druhý cizí jazyk neučí, ale začne se s tím na druhém stupni, řekla Buzková. Evropské instituce se nyní snaží sestavit ukazatele jazykových kompetencí, podle nichž by se posuzovaly jazykové schopnosti žáků a studentů. Česká republika souhlasí s návrhem Evropské komise, aby se jazykové znalosti prověřovaly u prvního cizího jazyka na druhém stupni základní školy a u druhého na střední škole, dodala. ml ik mik |
|