Jak učit anglicky malé děti ****************************************************************************************** * Jak učit anglicky malé děti ****************************************************************************************** Dnes už nebývá problém sehnat angličtináře pro starší žáky. Ale učit jazyku třeťáky neumí Od letošního roku se čeští školáci začínají učit cizímu jazyku dřív než v minulých letech. byl dosud povinný od čtvrté třídy, nastupuje nyní už ve třídě třetí. Máme ale dost učitelů malé děti učit například anglicky? Na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy existuje stud primární pedagogika se specializací angličtiny pro první stupeň, který absolvuje ročně při plně kvalifikovaných učitelů angličtiny. Podobné programy mají i další pedagogické fakulty předpokládat, že se do praxe dostane kolem stovky takto vybavených pedagogů. To ovšem nemů „Dneska už není problém sehnat kvalifikovaného učitele angličtiny na střední školu nebo na základní školy, ale tihle lidé nejsou většinou připraveni učit malé děti,“ říká Jitka Vold školy Josefská v Praze 1. Možnosti, jak učit malé děti jazyku, existují i mimo pedagogické fakulty. Proškolení nabíz Institut pro další vzdělávání, ale třeba i vydavatelství Oxford University. Problém je v tom, že jde jenom o kurzy. Plnou aprobaci lze získat jedině na pedagogických rozšiřující pedagogické vzdělání pro první stupeň třeba Pedagogická fakulta UK vůbec nemá. Další věc, která zůstává v souvislosti s výukou cizího jazyka otevřená, je návaznost. „Dnes už se hodně dětí učí anglicky v mateřské škole,“ připomíná Jitka Voldánová. Přitom k do základní školy, všechno, co se naučily, za první dva roky většinou zase zapomenou.“ Jis školy mohou nabízet (a často také nabízejí) nepovinnou angličtinu už od první třídy. „Jeno nastoupí do třetí a přijde výuka povinná, stejně začínají, jako by se před tím nic neučily že mezi pokročilé se nemohou počítat všichni žáci,“ vysvětluje Voldánová. Je zřejmé, že me nemohou učit cizí jazyk prostřednictvím gramatiky, ale spíš odposloucháváním. Ideální by s kdyby je učil rodilý mluvčí mluvit svým jazykem tak, jako učí rodiče mluvit své děti jejic tedy prostřednictvím říkanek a jednoduchých vět. „Přesně na této bázi výuka učitelů probíhá,“ potvrdila LN Lenka Lánská, která se věnuje vý jazykářů na Pedagogické fakultě UK už léta. „Učíme budoucí učitele, jak učit jazyk pomocí her, říkanek a sociálních a kulturních doved právě ty sociální dovednosti zdůrazňuje. Výuka má být podle ní vedena tak, aby se děti doz jazyka víc o světě i o sobě. Lenka Lánská patří mezi pět pedagogů, kteří získali tento týden titul Evropský učitel jazy Ceny se udělují v rámci projektu LABEL, podporovaného Evropskou unií i naším ministerstvem cílem je poskytnout metodickou podporu začínajícím učitelům a učitelům bez příslušné způso angličtiny na 1. stupni základní školy. RADKA KVAČKOVÁ *** Evropský učitel jazyků roku 2006 Norbert Tlustý, ZŠ Praha 5-Stodůlky Alena Podepřelová, Vzdělávání a služby školám, ČB Dagmar Štanclová, ZŠ Třebíč, ul. kpt. Jaroše Mária Vučková, ZŠ nám. Curieových, Praha Lenka Lánská, Pedagogická fakulta UK Menší děti se nemohou učit cizí jazyk prostřednictvím gramatiky, ale spíš odposloucháváním když si jej osvojují stejným způsobem, jako si osvojily svou mateřštinu.