Mora: Stárnutí české populace je problém, dospělí se neumí učitPraha 26. října (ČTK) - Česká ekonomika není dostatečně připravena na stárnutí populace a nutnost zaměstnávat starší pracovníky. Lidé, kteří se na trhu práce pohybují, nejsou zvyklí na celoživotní vzdělávání a jsou málo flexibilní. Podle náměstka ministryně školství Marka Mory je to jeden z důvodů, proč se Česko a celá Evropská unie zatím nedokážou vyrovnat s rostoucí globalizací a konkurencí hlavně ze strany Spojených států. "U nás máme většinou jenom rekvalifikační kurzy, ale firmy a zaměstnanci si musí uvědomit, že obnovovat svoje znalosti budou muset neustále všichni," řekl Mora novinářům na dnešní tiskové konferenci k Lisabonské strategii. Většina dospělých se podle něj "neumí učit." Chodili do školy v době, kdy se hlavní důraz kladl na encyklopedické znalosti, neumí proto pracovat s informacemi. Česká republika navíc trpí nedostatkem pracovní síly se speciálními kvalifikacemi a zkušenostmi a začínají si toho všímat i zahraniční investoři, myslí si Anna Kadeřábková, ředitelka Centra ekonomických studií Vysoké školy ekonomie a managementu. Důvodem je mimo jiné to, že kvalifikovaní odborníci odcházejí do zahraničí a už se nevracejí zpět. Některé země EU se tak v množství zahraničních investic propadají i za asijské země, které zaznamenaly ve výzkumu a vývoji velkou dynamiku. Petr Sáha, rektor Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně tvrdí, že Česko bude za několik let trpět nedostatkem technické inteligence. Je proto nutné navyšovat dále kapacity studentů na vysokých školách, ale také hledat odborníky v jiných zemích. Podobný problém zaměstnává i další země Evropské unie. Státy se o odborníky přetahují a jen malé množství dokáže vyslat talentované jedince na studium do vyspělých zemí a pak je opět přilákat zpět. Cílem Lisabonské strategie je dosažení vyššího hospodářského růstu, zaměstnanosti a konkurenceschopnosti Evropské unie zejména vůči USA a nově se rozvíjejícím asijským ekonomikám. Zdůrazňuje význam investic do výzkumu, vývoje a inovací, vzdělávání a odborné přípravy za účelem budování znalostní ekonomiky. Na základě těchto cílů si členské státy EU vytvořily Národní programy reforem. pap mal mkv |
|