Mora: Stárnutí české populace je problém, dospělí se neumí učit ****************************************************************************************** * Mora: Stárnutí české populace je problém, dospělí se neumí učit ****************************************************************************************** Praha 26. října (ČTK) - Česká ekonomika není dostatečně připravena na stárnutí populace a zaměstnávat starší pracovníky. Lidé, kteří se na trhu práce pohybují, nejsou zvyklí na cel vzdělávání a jsou málo flexibilní. Podle náměstka ministryně školství Marka Mory je to jed se Česko a celá Evropská unie zatím nedokážou vyrovnat s rostoucí globalizací a konkurencí Spojených států. "U nás máme většinou jenom rekvalifikační kurzy, ale firmy a zaměstnanci si musí uvědomit, svoje znalosti budou muset neustále všichni," řekl Mora novinářům na dnešní tiskové konfer strategii. Většina dospělých se podle něj "neumí učit." Chodili do školy v době, kdy se hl na encyklopedické znalosti, neumí proto pracovat s informacemi. Česká republika navíc trpí nedostatkem pracovní síly se speciálními kvalifikacemi a zkušen si toho všímat i zahraniční investoři, myslí si Anna Kadeřábková, ředitelka Centra ekonomi Vysoké školy ekonomie a managementu. Důvodem je mimo jiné to, že kvalifikovaní odborníci o zahraničí a už se nevracejí zpět. Některé země EU se tak v množství zahraničních investic propadají i za asijské země, které výzkumu a vývoji velkou dynamiku. Petr Sáha, rektor Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně tvrdí, za několik let trpět nedostatkem technické inteligence. Je proto nutné navyšovat dále kapa vysokých školách, ale také hledat odborníky v jiných zemích. Podobný problém zaměstnává i další země Evropské unie. Státy se o odborníky přetahují a je dokáže vyslat talentované jedince na studium do vyspělých zemí a pak je opět přilákat zpět Cílem Lisabonské strategie je dosažení vyššího hospodářského růstu, zaměstnanosti a konkur Evropské unie zejména vůči USA a nově se rozvíjejícím asijským ekonomikám. Zdůrazňuje význ výzkumu, vývoje a inovací, vzdělávání a odborné přípravy za účelem budování znalostní ekon těchto cílů si členské státy EU vytvořily Národní programy reforem. pap mal mkv