CVVM: Nejvyšší úroveň vzdělávání je na gymnáziích a VŠPraha 19. října (ČTK) - Většina občanů si myslí, že nejvyšší úroveň vzdělání v českém školství poskytují gymnázia a vysoké a základní školy. Nejnižší úroveň je podle nich na středních odborných učilištích. Celkově ale u všech typů škol převažuje kladné hodnocení. Zjistil to zářijový průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM), který má ČTK k dispozici. Za velmi dobrou považuje úroveň vzdělávání na gymnáziích 23 procent dotázaných, na vysokých školách 20 procent a na základních školách 12 procent. Nejhůře skončila v hodnocení střední odborná učiliště, jejichž úroveň vzdělávání považovala za velmi nebo spíše špatnou čtvrtina lidí. O vysokých školách si to myslelo pět procent a o gymnáziích sedm procent respondentů. Průzkum CVVM ukázal, že spokojenost s úrovní vzdělání na jednotlivých typech škol v posledních čtyřech letech roste. Nejlépe lidé hodnotili vysoké školy. Přes 70 procent dotázaných se domnívalo, že poskytují potřebné znalosti a samostatnost. O tom, že rozvíjejí kázeň, disciplínu a morální hodnoty, bylo sice přesvědčeno jen 42 až 46 procent dotázaných, ale bylo to lepší hodnocení než v případě ostatních typů škol. Například o úspěšnosti rozvíjení kázně, disciplíny a morálních hodnot na středních školách byla přesvědčena jen zhruba třetina lidí, o základních školách si to myslela dokonce jen necelá třetina. Více než polovina dotázaných uvedla, že u žáků základních škol se daří pěstovat a rozvíjet potřebné znalosti a samostatnost. Menšina si však myslí, že se u žáků daří pěstovat i sebedůvěru a orientaci ve společnosti a světě. Většina lidí je se svým dosavadním vzděláním spokojena - 77 procent je spokojeno se všeobecným přehledem, který při studiu získali, a myslí si, že jim tato profesní příprava poskytla dostatečnou kvalifikaci v oboru. Více než dvě třetiny ocenily zisk schopnosti vytvořit si vlastní názor. Přes polovinu oslovených tvrdilo, že si rozšířili kulturní přehled a získali schopnosti pro jednání s lidmi. Naopak za nedostatečné označilo téměř sedm z deseti respondentů osvojení schopnosti orientovat se v politické situaci. hš kš |
|