Rozšíření bilingvální výuky brání nedostatek financí a učitelů ****************************************************************************************** * Rozšíření bilingvální výuky brání nedostatek financí a učitelů ****************************************************************************************** PRAHA 18. ledna (ČTK) - Nedostatek kvalifikovaných učitelů a vysoké náklady jsou hlavní př výuky jiného než jazykového předmětu v cizí řeči na českých školách. Jsou to zároveň probl se potýká i většina ostatních států. Vyplývá to ze studie sítě Eurydice, která srovnává bi vzdělávání v zemích Evropské unie. I přesto, že je jednoduší zajistit kvalifikované učitele než v minulých letech, je podle ř Kovače z Gymnázia Matyáše Lercha těžké některé předměty obsadit. "Dáváme přednost, aby byl daném oboru, jazyk se může doučit po vlastní ose," řekl ČTK. Na ústavu, který výuku ve fra už od 90. let minulého století, podle něj učí často i jeho absolventi. Některé předměty př mluvčí. V České republice mohou žáci studovat na šestnácti takzvaných dvojjazyčných gymnáziích, kt výuku v německých, anglických, francouzských, španělských či italských třídách. Společnou a jazyka mohou od platnosti nového školského zákona do své nabídky nově zavést i české zák "Ministerstvo zatím povolilo tento typ výuky sedmi školám, tři už podle něj učí tento škol ČTK Svatopluk Pohořelý z ministerstva školství. Školy tak podle něj nejčastěji učí matemat výtvarnou výchovu, a to v angličtině. Zároveň ale musí zajistit, aby dítě ovládalo termino v českém jazyce. Podle ředitele základní školy Brána jazyků v Praze Petra Tlustého je ale velice těžké podm splnit. "Některé předměty, které bychom tak rádi učili, nespadají do povolení. Spadá tam n například matematika," řekl. Těžké je podle něj nalézt kvalifikované jazykáře, kteří by mě nehumanitních předmětech. Výuku předmětů v cizím jazyce tak zatím škola nezavedla, i když cizích řečí přímo zaměřuje. Mezi tři základní školy, které tento způsob výuky naopak používají, patří i Masarykova zák Litoměřicích. Rodilý mluvčí tam s žáky probírá tři předměty. Výuka se podle internetových osvědčila a pozitivně ji vnímají i rodiče. Zavádět alespoň krátké intervaly cizího jazyka látky i v ostatních předmětech je také součástí národního plánu výuky cizích jazyků, který loňského roku schválila vláda. Kromě šesti zemí, které tuto formu výuky nenabízejí, mají žáci možnost získat vzdělání i v ve všech státech Evropské unie i těch, které k ní teprve přistupují. V naprosté většině ze regionálních jazycích a jazycích menšin či dalších úředních řečech země. Podle studie se s vzdělávání setkává tři až 30 procent evropských žáků. David Grossmann mal kš