Rezervace vědě neslušíOndřej Schneider se v článku Proč školné pomůže studentům (HN 2. února) domnívá, že se na většině českých vysokých škol provádí »velmi slabý výzkum« (čímž naprosto zbytečně uráží naše jak dobré, tak špatné vědce), a navrhuje veškeré finance do vědy koncentrovat do pár špičkových pracovišť: zbytek ať jen učí. V článku především postrádám zdroj, odkud Schneider údaje o nekvalitě naší vědy bere, a rovněž vysvětlení, proč tomu tak je. České vysoké školství prožívá od roku 1990 ohromný rozvoj, a to, že na většině nových regionálních univerzit bez vědecko-výzkumné tradice nemůže existovat špičkový výzkum, je jasné. Pro mladou generaci univerzitních zaměstnanců však jistě není představa působení jen jako prepadavatělů na vyššem učilišči podle sovětského vzoru »škola učí a akademie zkoumá« příliš atraktivní, a domnívám se rovněž, že univerzita je univerzitou právě proto, že výuku s vědou a výzkumem spojuje. V 70. a 80. letech věda stagnovala z politických důvodů, a osobně bych si moc přál, aby se nyní spíše už jen rozvíjela než omezovala jen na tu elitní. Tu elitnost bude navíc určovat kdo? Jako řešení údajné nekvality zvolit vytěsňování vědy do jakýchsi rezervací (a vzápětí nato zavést školné) je naprosto nelogický extremismus. |
|