Rezervace vědě nesluší ****************************************************************************************** * Rezervace vědě nesluší ****************************************************************************************** Ondřej Schneider se v článku Proč školné pomůže studentům (HN 2. února) domnívá, že se na vysokých škol provádí »velmi slabý výzkum« (čímž naprosto zbytečně uráží naše jak dobré, t a navrhuje veškeré finance do vědy koncentrovat do pár špičkových pracovišť: zbytek ať jen především postrádám zdroj, odkud Schneider údaje o nekvalitě naší vědy bere, a rovněž vysv tak je. České vysoké školství prožívá od roku 1990 ohromný rozvoj, a to, že na většině nov univerzit bez vědecko-výzkumné tradice nemůže existovat špičkový výzkum, je jasné. Pro mla univerzitních zaměstnanců však jistě není představa působení jen jako prepadavatělů na vyš podle sovětského vzoru »škola učí a akademie zkoumá« příliš atraktivní, a domnívám se rovn je univerzitou právě proto, že výuku s vědou a výzkumem spojuje. V 70. a 80. letech věda s politických důvodů, a osobně bych si moc přál, aby se nyní spíše už jen rozvíjela než omez tu elitní. Tu elitnost bude navíc určovat kdo? Jako řešení údajné nekvality zvolit vytěsňo jakýchsi rezervací (a vzápětí nato zavést školné) je naprosto nelogický extremismus.