Práce někdy vzdělává jako škola ****************************************************************************************** * Práce někdy vzdělává jako škola ****************************************************************************************** Zatím se nepočítá s tím, že by se nová možnost ověřovat výsledky neformálního vzdělávání v kvalifikace vysokoškolské. Objevil se však způsob, jak skloubit chybějící vysokoškolské vzdělávání s výkonem povolání Dvaačtyřicetiletá Alena Z. pracuje jako učitelka v mateřské škole. Je třeba říct, že mimoř učitelka, kterou děti milují a rodiče vyhledávají. Ve školce působí již deset let. Teď jí bude muset odejít anebo pracovat ve školce jako zcela nekvalifikovaná síla. Tedy pokud nez studovat předškolní pedagogiku. Aby bylo jasno - Alena Z. absolvovala gymnázium a potom dvouletou pedagogickou nástavbu, k doplňovala gymnazistům odborné vzdělání. Nestudovala však předškolní výchovu, ale obor vyc Příbuzný obor nestačí Nikdo z jejích nadřízených nepochybuje, že její kompetence jsou vzhledem k příbuznosti abs a desetileté praxi v mateřské škole dostatečné. Předpis je ale předpis. Pro obor předškoln Alena Z. odborné vzdělání nemá. „Ne že bych měla něco proti studiu, ale absolvovat znovu s připadá absurdní. V úvahu tedy připadá jen vysoká. Jenomže bakalářský program pro předškol v Praze, kde žiji, neotevírá. Musela bych dojíždět do Hradce Králové,“ vysvětluje učitelka kdo ve svém zaměstnání podobnou situaci řeší. A nemusí jít nutně ani o pedagogickou profes léta dělá, už to dobře umí, a najednou ho nadřízení upozorní, že jeho vzdělání na zastávan Zdálo by se, že rozumné řešení nabízí školský zákon, který připouští s platností od 1. srp roku uznávání výsledků dalšího vzdělávání. V příloze Akademie jsme o této možnosti již psa jde o to, aby si člověk mohl dát ověřit své znalosti a dovednosti získané i jiným způsobem docházkou. Například tedy praxí. Jenomže ouha! Jak nám vysvětlil Jaromír Krejčí z minister na uvedený případ se tato možnost vztahovat nebude. Zákon umožňující uznávání neformálního nemá účinnost tam, kde existuje speciální úprava. A v případě kvalifikace pedagogických pr úprava je. Amen. Námitku, že předškolní pedagogika se zdá být přímo ideálním příkladem čin kultivuje více praxí než studiem, nám ředitel ministerského odboru Krejčí nevymlouval. Jen výhledově se snad mohou věci trochu měnit. Zatím bude možné provádět certifikaci dovednost školský systém v některých učňovských oborech. Jejich počet se má rozšiřovat podle toho, j odborného vzdělávání zvládne přípravy. Časem snad dojde i na některé maturitní obory. Ovše nejsou předmětem speciální úpravy, jako zmíněné obory pedagogické. Zatím se také nepočítá s tím, že by se možnost ověřovat vý získaného i mimo školský systém vztahovala na školy vysoké. I tady se však objevují určité jak skloubit chybějící vzdělávání s výkonem povolání. Čím víc praxe, tím méně učení Odborníci z několika fakult Univerzity Karlovy i dalších vysokých škol v Praze pracují na distančních forem učení založených na práci ve vlastním pracovním prostředí. (Je to součás „Komunikace - brána k výzkumu“, který je hrazen z prostředků Evropského sociálního fondu.) o to, že by člověk mohl učinit svou práci do určité míry součástí svého studia, přičemž má víc praxe, tím méně biflování. Ve světě je tato metodika známá pod názvem Work Based Learn učení založené na práci. V České republice připravuje něco takového Pedagogická fakulta Un v Praze, a to pro speciální pedagogiku. Podle Vandy Hájkové z katedry speciální pedagogiky třeba dořešit řadu dílčích aspektů. A dokud se věc nepodaří u jednoho oboru, pravděpodobně nepřistoupí. Vanda Hájková připouští, že pedagogika předškolního vzdělávání by byla pro te velmi vhodná. Zatím mají však učitelky jako Alena Z. smůlu.