Kde a jak studovat chemii ****************************************************************************************** * Kde a jak studovat chemii ****************************************************************************************** Zájemce o studium chemicko-technologických oborů ve většině případů nečekají stresující zk z testů ani ústní přijímací pohovory. V rámci přijímacího řízení se obvykle hodnotí jen st prospěch z profilových předmětů, přičemž přijato bývá v průměru 89 % uchazečů. Větší konku studenty toužící po studiu jaderné fyziky na ČVUT, případně zájemce o Matematicko-fyzikáln Praze, která v loňském roce přijala jen 61 % uchazečů. Chemicko-technologické obory mohou zájemci studovat ve dvou českých a dvou moravských měst výběr oborů najdou na pražské Vysoké škole chemicko-technologické, která se skládá ze čtyř Chemickotechnologické, Potravinářské a biochemické,Chemicko-inženýrské a z Fakulty technol prostředí. Fakultou chemicko-technologickou disponuje také Univerzita Pardubice, Fakultu t mají na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a na Fakultě chemické lze studovat v rámci Vysokéh technického v Brně. Fakt, že se studenti na výše uvedené fakulty nebudou muset probojovat tvrdou konkurencí, z nemusí předznamenávat méně prestižní studium, špatně vybavené učebny a neochotné pedagogy. technické zázemí a individuální přístup je například na Vysoké škole chemickotechnologické samozřejmostí. „Přístrojové vybavení je na srovnatelné úrovni s laboratořemi evropských un pro naši školu dále typické a pro její posluchače důležité, je individuální přístup ke stu tisková mluvčí VŠCHT Eva Marková. Na některých fakultách dokonce vycházejí na počátku studia vstříc těm, kdo mají problém s náročnější tempo vysokoškolského studia nebo potřebují doplnit středoškolské znalosti. Pro speciální kurzy Fakulta chemická Vysokého učení technického v Brně. „Hlavním cílem kurzů j nestejnou úroveň posluchačů z různých středních škol nebo s rozdílným stavem vědomostí, a všem zájemcům možnost snazšího zvládnutí učiva prvního a druhého semestru. Náplň kurzů je zvolena tak, aby posluchače připravila především na ty znalosti, se kterými prvního ročníku tradičně velké problémy a které jsou zároveň nezbytné pro úspěšné zvládnut Vše je koncipováno tak, aby měl absolvent jakékoliv střední školy maximální šanci projít ú nejtěžším - prvním rokem studia,“ uvedla tisková mluvčí VUT Brno Jitka Vanýsková. Studenti chemicko-technologických oborů se nemusejí bát, že by jejich studium bylo příliš odtržené od praxe. Ve studijních plánech všech fakult je věnován velký prostor praktickým v laboratořích. „Po zvládnutí základních dovedností a znalostí se naši studenti dostávají vybraného oboru. V rámci svých seminárních, bakalářských, diplomových a samozřejmě doktors podílejí na základním i aplikovaném výzkumu. Stávají se tedy členy širších výzkumných týmů společně se svými staršími kolegy -akademickými pracovníky. To je velmi cenná zkušenost, j využívat teoretické znalosti z přednášek a přetavit je do konkrétního výsledku,“ konstatuj Nabídka oborů na chemicko-technologických školách je širší, než si může s touto oblastí ne představit. „Kromě výuky klasických organických a anorganických technologií a organické i chemie předáváme posluchačům poznatky z technologie chemických specialit a z chemie a tech všech typů, například kovových, polymerních, skla, keramiky nebo materiálů pro elektroniku pro využití v medicíně,“ vysvětluje Marková. Méně obvyklé studijní obory Mezi méně obvyklé studijní programy, na první pohled s chemickotechnologickým odvětvím nes patří například program „Konzervování-restaurování objektů kulturního dědictví - uměleckoř realizovaný na Fakultě chemické technologie VŠCHT. „Zde připravujeme studenty ve čtyřletýc oborech na praktickou práci restaurátorskou a konzervátorskou. Uchazeči však musí složit v přijímacího řízení talentovou zkoušku. Tříletý obor tohoto programu, zaměřený na technolog a konzervování, umožňuje i další studium v magisterském stupni,“ uvedla mluvčí VŠCHT v Pra prozaičtější nabídkou oborů se může pochlubit Fakulta potravinářské a biochemické technolo posluchači se mohou během svého studia seznámit mimo jiné s problematikou cukrovarnictví a Některý z oborů zabývajících se ochranou životního prostředí si mohou studenti vybrat na F technologie ochrany životního prostředí VŠCHT, případně zvolit obor Chemie a technologie o prostředí na Fakultě chemické Vysokého učení technického v Brně. Absolventi tohoto oboru n jako ekologové, vodohospodáři, odborníci pro ochranu ovzduší a zacházení s odpady. Uplatni na všech stupních státní správy a samosprávy v kontrolních orgánech pro ochranu životního kontrolních laboratořích vodáren nebo v laboratořích toxikologie a ekotoxikologie. Pro dos studenty může být vhodnou volbou studium některého méně specializovaného oboru, jaké nabíz chemickotechnologická Univerzity Pardubice nebo Fakulta chemicko-inženýrská VŠCHT Praha. „ znakem všech studijních oborů Fakulty chemicko-inženýrské je jejich univerzálnost. FCHI je pro ty, kdo se chtějí naučit kvalifikovanému inženýrskému přístupu k analýze a řešení prob fyzikálně-chemickou podstatu moderních technologií a rozumět jejich ekonomice a management s úspěchem zastávají nejrůznější řídící a technické funkce, jsou dobře vybaveni k činnoste výzkumu, vývoji, projekci, poradenství i obchodní sféře,“ uvedla přednosti obecněji koncip Eva Marková. Lákavá může být pro budoucí studenty možnost získat finanční odměnu za vědeckou práci a ša budoucího zaměstnavatele už v době studií. Obojí v sobě spojuje studentská vědecká konfere každoročně pořádá VŠCHT v Praze a na níž studenti prezentují své vědecké výsledky. Zástupc této akce účastní v roli pozorovatelů a odměňují nejlepší prezentace, případně si zde vyti zaměstnance.