Problémy s objektivním hodnocením ****************************************************************************************** * Problémy s objektivním hodnocením ****************************************************************************************** Lidové noviny si zaslouží uznání za pokus poradit studentům a porovnat fakulty, dokonce po kritérií. S objektivním hodnocením to ovšem není snadné. Oxfordský filozof G. E. Moore pře ukázal, proč se atribut „dobrý“ nedá nahradit žádným jiným, lépe měřitelným. Moore byl mož u pracího prášku asi můžeme kvalitu měřit třeba účinností, toxicitou a cenou. Se studiem t Ostatně už volební preference se musí zjišťovat dotazníky a objektivita pak znamená kvalit výběru respondentů. Tak to dělají i zahraniční časopisy, pokud srovnávají studijní obory. Spiegel se zeptal profesorů, kam by poslali svého syna/ dceru, kdyby chtěli studovat jeho škole. Studentů se ptal na kvalitu přednášek a knihoven, na dostupnost učitelů, na bydlení život. Tohle si LN ušetřily, a tak jejich žebříček neukazuje kvalitu studia, nýbrž nedostupnost f základě přijímacích zkoušek. Všichni víme, že u zkoušek hraje až příliš velkou roli náhoda neřeknou zdaleka všechno; proto by je mnozí chtěli zrušit. Některé fakulty (například FHS víc studentů a prosejí je po prvním semestru podle skutečných výkonů. To je spravedlivější žebříčku LN je to ovšem jednoznačné minus. Metoda LN jako by také předpokládala, že koho š už diplom v kapse. Kdyby chtěla měřit náročnost studia, musela by porovnávat počet přihláš absolventů. Žebříček by pak vypadal úplně jinak. Je to první pokus, a tak nezbývá než doufat, že se letos budou studenti rozhodovat podle j spolehlivějších kritérií, a popřát LN, aby si příští rok daly s žebříčkem víc práce.