Brány,převlečené za satelit ****************************************************************************************** * Brány,převlečené za satelit ****************************************************************************************** Expertní skupina Ministerstva dopravy podle všeho nedoporučí přijmout návrh firmy Kapsch n způsobu realizace druhé etapy mýtného systému. Pokračuje tak patová situace: soutěž na výs systému (v níž po ostudném průběhu zbyl Kapsch jako jediný uchazeč) totiž byla vypsána na najednou. Zatím tedy platí smlouva, kterou s Kapschem podepsal bývalý ministr dopravy Milan Šimonovs podle ní nejpozději do konce letošního roku postavit nad silnicemi první třídy stovky ocel Když se po volbách z vedení Ministerstva dopravy vytratili lidovci a s nimi fanatické nadš mikrovlnnou technologii, ministerstvo vystoupilo s požadavkem, aby druhá etapa mýtného sys pomocí satelitní technologie. Nový náměstek ministra dopravy Jiří Hodač vyzval firmu Kapsc etapu nabídla řešení, které je založeno na určování polohy pomocí satelitního systému GPS. že očekává obrovské úspory. »Podle smlouvy činí náklady vybudování systému pro druhou etapu 3,2 miliardy korun. Čekám, satelitního systému z této částky ušetříme zhruba miliardu,« řekl Hodač Ekonomu v polovině Dosahování dramatických úspor jistě není motivací, která by hnala firmu Kapsch k navrhován dojednané a podepsané smlouvě. Jenže i Kapsch už zjistil, co bylo jasné od samého počátku: brány nad silnicemi první třídy je nesmysl. Přesněji: že v termínu, k němuž se zavázal, to případě nemůže stihnout. Pohádkové zisky (nezapomeňme, že Kapsch získal zakázku přesto, že nabízeli srovnatelné řešení o čtyři, resp. sedm miliard levněji) jsou teď pro Kapsche nedo jednání o změně technologie proto přistoupil s radostí. Expertní skupina. Místo poradenský čele se společností Deloitte), s jejichž pomocí byl původní tendr ušit na míru Kapschovým navázalo ministerstvo spolupráci s odborníky z akademické sféry. S Kapschem teď průběžně j Expertní skupina pod vedením profesora Petra Moose z pražské ČVUT. Její posudek bude podle rozhodující, zda návrh Kapsche přijmout, nebo ne. Ministerstvo má dostat posudek k návrhu čtvrtek 15. února, a teprve pak se k návrhu oficiálně vyjádří. Nejde o žádnou nezávaznou d jednání o změnách v již uzavřené smlouvě - a ta pro taková jednání předepisuje přesná prav Hybrid. Detaily návrhu firmy Kapsch nejsou veřejně dostupné, ale z předchozích verzí, kter Ministerstvem dopravy na začátku roku, a z doplňujících kusých informací ze všech stran, s Kapsch navrhuje. Hned od začátku se představitelé Kapsche netajili záměrem pojmout druhou etapu jako tzv. h Část sítě silnic první třídy by byla pokryta dalšími branami a satelity by sledovaly jen z se měly postavit hlavně tak, aby protáhly úseky sledované mikrovlnným systémem až k hranic Oficiální zdůvodnění je, že náklaďákům, které republikou jen projíždějí po hlavních tazích stačily současné palubní jednotky.Nemusely by si je tedy měnit za nové, které si rozumějí tak se satelity. Vypadá to hezky - až na to, že vozy vybavené pouze starými jednotkami by zpoplatněné silnice sledované pouze satelitem. Nebylo by totiž možné vybrat od nich mýtné. řidiči dostat třeba do servisu, není jasné. Stavět brány, když provoz na příslušných silnicích stejně bude »hlídat« satelit, nedává na smysl. Vysvětlením by mohlo být snad jenom to, že Kapsch z nějakého důvodu potřebuje prodá mikrovlnné palubní jednotky. Expertní skupina proto od samého začátku důrazně varuje, že tudy cesta nevede. »Nechceme ž originál,« uvedl hned začátkem ledna pro Ekonom prof. Petr Moos, který Expertní skupinu ve řešení, které bude vyhovovat připravovaným evropským standardům.« Celkový počet bran pro druhou etapu se v rámci »hybridního řešení« Kapsche podle kuloárový asi na polovinu, ale i to by bylo podle předchozích vyjádření Expertní skupiny nepřijateln pro tzv. enforcement (brány na strategických úsecích vybavené mikrovlnnými čtečkami a kame experti za vhodné postavit jen pár bran v oblastech s horším pokrytím mobilním signálem, n extrémně frekventovaných městských okruzích. Komunikační poplatky. Nadšení náměstka Hodače z očekávaných úspor se snažil krotit ředitel zastoupení Kapsche Karel Feix. Ano, s menším počtem bran se náklady na výstavbu druhé etap nechal se slyšet. Ale zase vzrostou komunikační náklady, dodal vzápětí. Je jasné, že právě na na poplatcích se bude Kapsch snažit zahojit za ušlé zisky. Od začátku jednání o satelitním systému Kapsch prosazuje řešení s tou nejjednodušší možnou jednotkou. Ta by předávala do centrály pouze informace o poloze - tedy o tom, kudy v uplyn vozidlo jelo. Porovnání s mapou zpoplatněných úseků a výpočet mýtného by se pak prováděl v Tato varianta je však nejnáročnější na datový provoz. Mimochodem, taková satelitní jednotk vnucovala informace o poloze vozidla i v případě, kdy by jelo po dálnici pokryté mikrovlnn protože bez mapy nahrané ve své paměti by to neměla jak poznat. Expertní skupina od samého počátku toto řešení odmítá. Požaduje, aby palubní jednotka sama polohu s mapou a odesílala údaje o tom, které úseky vozidlo projelo. Nebo aby měla ve své mýtného (v budoucnu mohou být na různých úsecích a dokonce v různých časech různé), takže projetých úseků rovnou vypočítat - a do centrály posílat - výši mýtného. Objem dat, která palubní jednotka posílá do centrály, se při jednotlivých variantách výraz Václav Jirovský z Matematickofyzikiální fakulty UK, jeden z členů Expertní skupiny, již dř v prvním případě by se poplatek za přenesená data pohyboval okolo 400 korun ročně, v druhé korun a ve třetím dokonce necelých padesát. »Vycházel jsem tabulek vypracovaných expertní komise,« vysvětluje Jirovský. K těmto poplatkům je třeba přičíst fixní poplatky, které si bude mobilní operátor účtovat karty v palubních jednotkách. Ty by se mohly pohybovat v rozmezí sto až pět set korun. Na se Kapsch možná dostal, kdyby se stal virtuálním mobilním operátorem a vydával si karty sá nepotvrzených zpráv tuto variantu zvažuje -i když není jasné, jestli by se dokázal s někte dohodnout. Dosud se to totiž nikomu nepodařilo a zájemci škrábou na dveře mobilních operát Kolik by takový provoz stál? Při řádově sto tisících palubních jednotek se celkové náklady komunikaci pohybují mezi patnácti až devadesáti miliony. A tady je zádrhel. O tak směšných by přece Karel Feix nehovořil jako o důvodu, proč satelitní (pardon - hybridní) řešení neb levnější než stovky ocelových konstrukcí s desítkami kilometrů napájecích kabelů a s rozsá infrastrukturou. Zdá se tedy, že Kapsch bude chtít účtovat podstatně - nejspíš řádově - víc... Architektura. Z dosavadních vyjádření vedoucího Expertní skupiny Petra Moose k návrhu Kaps tento návrh nesplňuje klíčové požadavky Expertní skupiny - tedy omezit na minimum počet da bran a použít »chytrou« palubní jednotku. Dalšími požadavky jsou otevřenost systému pro do telematických služeb (například informace o nejbližším motorestu nebo servisu) a »čistá« a systému. K těmto parametrům návrhu se Moos nevyjádřil, ale i tady se dají čekat střety. Kapsch totiž bude logicky chtít satelitní systém a telematické služby co nejvíc propojit s funkcemi systému. Každý dodavatel přece chce být nepostradatelný. Expertní skupina naopak kdy se stávající centrální systém nebude vůbec měnit a pouze se k němu přidají rozhraní pr satelitních palubních jednotek a pro poskytování telematických služeb. Tento zdánlivě teor zásadní dopady na vztahy mezi tvůrcem, provozovatelem a uživatelem mýtného systému. Podle vypadat architektura celého systému, bude všechno buď jednoduché, nebo naopak složité - od systému až po změnu provozovatele. Co když... Dá se předpokládat, že Kapsch a Expertní sku Ministerstvo dopravy) společnou řeč brzy najdou. Motivace k tomu je oboustranná, protože s jsou obě strany zamčeny, je opravdu nesmyslná. Ani v tom případě však nebude hrozba stovek drahých a ošklivých ocelových bran zažehnána. Ke slovu totiž přijdou právníci. Bude je třeba přesvědčit, že technologický kotrmelec od m k satelitnímu systému se odehrává v rámci uzavřené smlouvy, a tedy v rámci zadání výběrové které Kapsch loni po skandálním průběhu »vyhrál«. Kdyby tomu tak nebylo, nepochybně by nás některého z konkurentů Kapsche, kteří se o zakázku na mýtné také ucházeli. Ministerstvo do problémům chce vyhnout. Změnu, na níž se s Kapschem dohodne, si proto nechá posvětit od Úř hospodářské soutěže. »Vejít se« se satelitní druhou etapou do původního zadání bude oříšek, protože výběrové ří na míru mikrovlnné technologii. Zájemce, který by snad chtěl nabídnout satelitní řešení, m řada nášlapných min. Nejzáludnější z nich byl požadavek, aby systém byl odolný proti »útok technologickou komponentu«, včetně »záměrného znepřesnění či vypnutí systému«. Lze si vůbec představit satelitní mýtný systém, který by tuto podmínku splnil? »Nabídnuté řešení musí být v souladu se zadávací dokumentací,« odpovídá neurčitě náměstek A co když nebude? »To teď vůbec nechci předjímat.« Přesto: co by se stalo, kdyby snahy změnit již uzavřenou Kapschem ztroskotaly? Ministerstvo dopravy by pak mělo dvě možnosti. První je, nechat Kapsch stavět brány a douf vzdá (například protože si nedokáže zajistit potřebná stavební povolení) a přistoupí na ro ukončení smlouvy. Druhou možností by bylo dohodnout se na ukončení smlouvy rovnou. V porovnání s tím, že by byla smlouva naplněna v původní podobě, jsou jakékoli podmínky pr přijatelné. Na případné odstupné pro Kapsch hravě vydělají úspory, které by přinesla náhra předražené technologie moderním řešením.