Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Odborníci: Lidé si zařadili matematiku do škatulky nepochopitelno

Odborníci: Lidé si zařadili matematiku do škatulky nepochopitelno

Praha 16. března (ČTK) - Čeští žáci jsou v mezinárodním srovnání dobří v matematice, ale patří k těm, kteří k ní mají nejhorší vztah. Učitelé, odborníci i studenti udávají různé důvody, proč tomu tak je. Matematika je náročný předmět, jemuž děti musejí věnovat hodně práce, učitelé mají na výuku málo času a schopní pedagogové hledají uplatnění na lépe placených místech. Svou roli však hraje i společenské klima, které matematice není zrovna nakloněno.

"Lidé mají matematiku zařazenou ve škatulce nepochopitelno, děti to slyší doma, dostanou z ní strach a začnou ji nenávidět," řekl ČTK Václav Sýkora z pražské pedagogické fakulty. Česká společnost je podle něj konzervativní a stále má o matematice představu jako z dob filmu Cesta do hlubin študákovy duše. Matematika nicméně prochází rychlým vývojem díky počítačovým programům, které mohou výuku velmi obohatit. Ne každá škola však může zaplatit například 17.000 korun na licenci výukového programu geometrie, dodal Sýkora.

Na problém peněz upozorňuje Jednota českých matematiků a fyziků, která pro učitele pořádá kurzy zkvalitnění výuky matematiky podpořené Evropským sociálním fondem. Přestože jsou kurzy pro učitele zdarma, zájemci se nehrnou. Ředitelé škol neradi pouštějí učitele, protože by za ně museli hledat náhradu v hodinách a navíc nejsou prý zvyklí snahu učitele o sebevzdělání ohodnotit.

Kvůli nízké prestiži učitelského povolání je o studium na pedagogických fakultách podle Jaroslava Zhoufa z katedry matematiky stále menší zájem. Studenti je často navštěvují už s tím, že učit ani nechtějí. To,že kvalitní učitelé odcházejí na lépe placená místa, potvrzují i Eva Řídká a Eva Lesáková z Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat). Učitelů je málo, jsou v časové tísni a nemohou se prý ve velkých třídách věnovat žákům podle jejich individuálních potřeb.

Ve většině základních škol se matematika vyučuje ve třech až čtyřech hodinách týdně, na gymnáziích o hodinu méně. Pokud by chtěl středoškolák úspěšně zvládnout devadesátiminutový maturitní test z matematiky, který nachystal Cermat, měl by podle Řídké a Lesákové během čtyřletého studia věnovat matematice alespoň 12 hodin týdně, pokud by psal rozšířenou stodvacetiminutovou verzi, měl by trávit počítáním minimálně 16 vyučovacích hodin za týden.

Zhruba o hodinu více než na běžném českém gymnáziu se vyučuje matematika na česko-francouzské sekci pražského Gymnázia Jana Nerudy, jehož studenti povinně z matematiky maturují. Rozdíl je i v systému výuky. "Jinak řadíme učivo, jdeme jakoby po spirále a každý rok nabalujeme další poznatky, čímž nedovolíme studentům některou partii na léta odložit, ale stále se ke všemu vracíme," řekla Lubomíra Červová z Gymnázia Jana Nerudy.

Že může být matematika oblíbeným předmětem, připouští jeden z letošních kandidátů na cenu za nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos Jan Hainiš. "Z mojí třídy 14 z 18 žáků matematiku miluje," řekl Hainiš. Záleží zejména na učiteli, který musí žáky k matematice přitáhnout, musí být vidět, že je učitel pro předmět zapálený, musí mít autoritu a respekt, dodal.

Potvrzuje to i žákyně deváté třídy z jedné pražské základní školy. "Mám ráda matematiku, protože se mi bude hodit do budoucna, chci být kuchařkou a budu muset znát decilitry, litry a podobně. A taky hlavně když mi jde, tak mě baví."

Leona Heczková kš



Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

29.06 2014 01:33

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 4.07 2024 11:35 , © Univerzita Karlova v Praze