Odborníci: Lidé si zařadili matematiku do škatulky nepochopitelno ****************************************************************************************** * Odborníci: Lidé si zařadili matematiku do škatulky nepochopitelno ****************************************************************************************** Praha 16. března (ČTK) - Čeští žáci jsou v mezinárodním srovnání dobří v matematice, ale p kteří k ní mají nejhorší vztah. Učitelé, odborníci i studenti udávají různé důvody, proč t Matematika je náročný předmět, jemuž děti musejí věnovat hodně práce, učitelé mají na výuk schopní pedagogové hledají uplatnění na lépe placených místech. Svou roli však hraje i spo které matematice není zrovna nakloněno. "Lidé mají matematiku zařazenou ve škatulce nepochopitelno, děti to slyší doma, dostanou z začnou ji nenávidět," řekl ČTK Václav Sýkora z pražské pedagogické fakulty. Česká společno konzervativní a stále má o matematice představu jako z dob filmu Cesta do hlubin študákovy nicméně prochází rychlým vývojem díky počítačovým programům, které mohou výuku velmi oboha škola však může zaplatit například 17.000 korun na licenci výukového programu geometrie, d Na problém peněz upozorňuje Jednota českých matematiků a fyziků, která pro učitele pořádá výuky matematiky podpořené Evropským sociálním fondem. Přestože jsou kurzy pro učitele zda nehrnou. Ředitelé škol neradi pouštějí učitele, protože by za ně museli hledat náhradu v h nejsou prý zvyklí snahu učitele o sebevzdělání ohodnotit. Kvůli nízké prestiži učitelského povolání je o studium na pedagogických fakultách podle Ja z katedry matematiky stále menší zájem. Studenti je často navštěvují už s tím, že učit ani To,že kvalitní učitelé odcházejí na lépe placená místa, potvrzují i Eva Řídká a Eva Lesáko zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat). Učitelů je málo, jsou v časové tísni a nemohou se třídách věnovat žákům podle jejich individuálních potřeb. Ve většině základních škol se matematika vyučuje ve třech až čtyřech hodinách týdně, na gy méně. Pokud by chtěl středoškolák úspěšně zvládnout devadesátiminutový maturitní test z ma nachystal Cermat, měl by podle Řídké a Lesákové během čtyřletého studia věnovat matematice týdně, pokud by psal rozšířenou stodvacetiminutovou verzi, měl by trávit počítáním minimál hodin za týden. Zhruba o hodinu více než na běžném českém gymnáziu se vyučuje matematika na česko-francouz pražského Gymnázia Jana Nerudy, jehož studenti povinně z matematiky maturují. Rozdíl je i výuky. "Jinak řadíme učivo, jdeme jakoby po spirále a každý rok nabalujeme další poznatky, studentům některou partii na léta odložit, ale stále se ke všemu vracíme," řekla Lubomíra Gymnázia Jana Nerudy. Že může být matematika oblíbeným předmětem, připouští jeden z letošních kandidátů na cenu nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos Jan Hainiš. "Z mojí třídy 14 z 18 žáků matematiku milu Záleží zejména na učiteli, který musí žáky k matematice přitáhnout, musí být vidět, že je předmět zapálený, musí mít autoritu a respekt, dodal. Potvrzuje to i žákyně deváté třídy z jedné pražské základní školy. "Mám ráda matematiku, p hodit do budoucna, chci být kuchařkou a budu muset znát decilitry, litry a podobně. A taky jde, tak mě baví." Leona Heczková kš