Odboráři: reforma financí může ohrozit kvalitu vzdělávání ****************************************************************************************** * Odboráři: reforma financí může ohrozit kvalitu vzdělávání ****************************************************************************************** Praha 19. dubna (ČTK) - Školské odbory nechtějí, aby se plánované krácení státního rozpočt školství. Nelíbí se jim také, že by mzdy pracovníků ve školství měly v příštím roce růst p procenta. Odborářům také například vadí, že školy nemají jistotu, kdy budou spuštěny státn obavy shrnuli do petice, kterou dnes představili novinářům. Lidé ji budou moci podepsat do roku.     Náměstek ministra financí Eduard Janota v reakci na požadavky odborů ČTK sdělil, že o rozsah krácení běžných výdajů státního rozpočtu, tedy nikoli mandatorních, se bude jednat sestavování státního rozpočtu. To znamená během letních měsíců, dodal Janota.     "Pro tuto vládu není školství prioritou," řekl dnes místopředseda Českomoravského odbo pracovníků školství Václav Pícl. Odboráři tvrdí, že pokud bude chtít vláda snižovat výdaje ohrozí tak kvalitu vzdělávání a zavádění školské reformy. Naopak kabinet vyzývají, aby se na školství zvýšil na úroveň vyspělých zemí. "Chceme, aby ze současných 4,5 procenta HDP s procent," navrhuje místopředsedkyně odborářů Markéta Vondráčková.     Odborům také vadí, že by v příštím roce neměly platy zaměstnanců ve školství růst o ví procenta. "Předpokládaná inflace má přitom činit tři procenta," tvrdí předseda odborářů Fr Myslí si, že platy by se tak jako v minulých letech měly zvyšovat alespoň o pět nebo šest však o deset.     Ministryně školství Dana Kuchtová (Strana zelených) tvrdí, že takový růst není ale v n reálný. ČTK řekla, že ještě není jasné, jakých oblastí by se úspory přesně měly týkat. Vyv však prý mohly finance z evropských fondů. Hodnota dvou operačních programů, které ministe spravuje, je skoro 130 miliard korun.     Zástupci odborů tvrdí, že vláda připravuje mnoho změn, které nekonzultuje s nimi, ani odborníky. Myslí si, že učitelé jsou demotivováni nejen nízkými platy, ale také neustálými školství provázejí. Jako příklad uvádějí nejistotu kolem spuštění společné části maturitní plánované zrušení přijímacích zkoušek na vyšší stupeň gymnázií. Peticí prý chtějí spustit vzdělanosti jako podmínky prosperity. S výsledky petiční akce potom plánují seznámit vládu     pap sos khj kš