„Výstava nerespektuje život ani smrt“ ****************************************************************************************** * „Výstava nerespektuje život ani smrt“ ****************************************************************************************** Na Karlově univerzitě vyučuje Petr Příhoda lékařskou etiku a výstava mrtvol se mu vůbec ne „Ani případný souhlas zemřelých lidí nás neopravňuje rezignovat na úctu k lidskému tělu,“ na výstavě preparovaných lidských pozůstatků připadá nejhorší? Jsou to dvě věci. Především panoptikální exhibice, která usiluje o atraktivitu, současně důsledně ignoruje respekt k l tedy k bytostem lidí, kteří v něm kdysi žili. Proti * A druhý důvod? Ten opět spočívá v nedostatku respektu, tentokrát k majestátu smrti, tedy k vědomí konečno každého z nás, které by nás mělo motivovat například k hledání smyslu našeho života. Když tak se této povinnosti vyhneme a riskujeme prázdnotu našich životů. * Váš kolega v těchto novinách říká, že jde o unikátní modely pro studium těla. Nakolik se návštěvníci zajímají o anatomické souvislosti? Připouštím, že preparované mrtvoly mohou sloužit jako relativně dokonalé pomůcky pro studi anatomie. Ale nedomnívám se, že návštěvníky motivuje vědychtivost. * A co tedy? Atraktivita pro široké masy spočívá v tom, že ta exhibice je prostě šokující. Přináší asi jaký míval člověk za starých časů v pouťovém panoptiku. * Vadí vám nejasný původ těl? I kdyby lidé před smrtí či jejich příbuzní v nouzi dali souhlas, vnímal bych jej pořád jen alibistickou obhajobu podnikatelského záměru strůjců výstavy.