MRTVÍ ČÍŇANI v ošuntělé Lucerně ****************************************************************************************** * MRTVÍ ČÍŇANI v ošuntělé Lucerně ****************************************************************************************** Tohle byl kdysi člověk, dýchal, chodil, smál se nebo brečel. Teď tu stojí obnažený do mork prostředí pražského paláce Lucerna. Není sám, přijelo jich víc. I do Česka dorazil poněkud skandálnější a především komerčně úspěšný projekt Bodies... The Exhibiton. Jaké vášně tu n budí? Je sobota 5. května, první den, kdy je výstava v Praze otevřena pro veřejnost. Do Lucerny mladí lidé ve dvojicích, ale i starší zájemci a také rodiny s dětmi. Češi i cizinci. U pok řadě nepřetržitě čtyřicet padesát lidí, zdá se, že na nezájem si organizátoři stěžovat nem vstupného 349 korun se tu rýsuje slušný zisk. „Zájem je veliký a projevily ho i školy,“ chlubí se Petr Novák, mluvčí pořadatele. Poptávk že podobná expozice je otevřena nejblíže v Portugalsku. „Jsme první zemí bývalého východní se výstava dostala. Po světě existuje celkem osm Bodies... Th e Exhibition. Tři v USA, ost Asii.“ Očekávání před vstupem na výstavu jsou různá a různé jsou i pocity po jejím projití. Někdo někdo prý poučen, převládají ale spíš rozpaky. Na obrázcích vypadá vše jaksi působivěji ne Až si člověk řekne, jestli celý ten humbuk kolem není zbytečný. Kritici výstavy si to nemy Halík: Je to barbarské Nejostřeji vystoupil katolický kněz a vysokoškolský pedagog Tomáš Halík. Akci označil v ot dopise rektorovi Univerzity Karlovy Václavu Hamplovi za barbarskou, k čemuž dodal, že jde nejodpornějších útoků na důstojnost lidské bytosti v dějinách naší civilizace. Halík vyzýv obec, aby se od výstavy distancovala. Pozadu nezůstávají ani mnozí lékaři. Od otevření výstavních prostor uběhlo sotva pár hodin expozicí dala najevo Česká anatomická společnost. „Z odborného hlediska na exponátech nevi V tomto povedení jde o kýč,“ vyjádřil se profesor Miloš Grim, přednosta Anatomického ústav a předseda České anatomické společnosti. Podle něj by se Česká republika neměla řadit k ze podobné výstavy povoleny. „Myslím, že tělo zemřelého nemůže být objektem k vystavování. Os o pohřebnictví to přímo zakazuje. Samozřejmě s výjimkou těla zemřelého v rakvi před pohřbe profesor Grim v debatě na serveru Aktuálně.cz. Ale i mezi lékaři se najdou zastánci expozice. Že je poučná, si myslí například exministr David Rath. Výstava podnítila i debaty psychologů. Ti varují rodiče před tím, aby sem bral pořadatel sám nedoporučuje návštěvu dětem do dvanácti let, chodí i mladší. „Hmm, bylo to h ale celý bych to nevydržela. Je to krásný, ale nemám na to žaludek. Třeba ten chlap, co ta mě děsil,“ přizná jedenáctiletá slečna, která absolvovala výstavu se starší sestrou. Ta je Přijely kvůli tomu z Benešova. Ukázky koster částečně potažených kůži a tukem a s náznaky práce svalů či vnitřních orgánů výstavy před všemi kritiky třeba tím, že pro pochopení zdravotních problémů či civilizační člověk poznat své tělo také zevnitř. Stejně jako by prý měl vidět, jak vypadají plíce kuřá natura. „Je to výstava především vzdělávací a naučná. Nespatřuji na ukázkách lidského těla Ovšem když člověk dělá něco, co je na hraně, musí počítat s kontroverzními ohlasy,“ stále svém medicínský ředitel výstavy, profesor biologie Roy Glover z univerzity v americkém Mic „vzdělávací misi“ od vzniku v roce 2004 vidělo dosud po světě 16 milionů lidí. Profesor je potěšen, všichni o sobě díky němu vědí víc. Zašlá Lucerna nepomáhá Šerá expozice v Lucerně je rozdělena paravány do několika částí. Kostra, svalstvo, krevní preparát cévního systému. To jsem si neuměla představit. Je to skvělé, ale celkově jsem če ukázek, odbornější komentář, a to hlavně bez chyb, které tam jsou,“ popisuje své pocity dv studentka Tereza z Berounska. „Že jsou to skuteční lidé, neřeším, já nepřišla na šokující výstavu, kde se chci něco dozvědět. To se zčásti stalo.“ Právě fakt, že jsou zde vystavovány skutečné ostatky mrtvých lidí, vyvolává největší rozru stupňují pochyby o původu těl. Údajně se jedná o těla čínských vězňů, kteří nedali ke svém souhlas. Autoři výstavy tvrdí, že je to jinak, ale konkrétní být nedokáží. „Pocházejí z Čí medicínských univerzitních laboratoří. Tam pracují nejzkušenější odborníci na preparaci li říkal profesor Glover při návštěvě Prahy. Zda ovšem zemřelí dali souhlas k tomu, aby se st zda na to jsou písemné doklady, neupřesnil. Zmíněná otázka trápí etiky, návštěvníky ale zjevně nikoliv. Víc než původ těl kritizují si prostory, v nichž se výstava koná. Vybrala je pořádající firma Interkoncerts. Omluvou jí m s výstavními prostory moc zkušeností nemá, obvykle totiž vozí do Česka hvězdy hudebního sh Koneckonců i tohle je přece showbyznys, nic víc, profesore Glovere. Plastinací k trvanlivosti Metoda, jíž jsou předváděná těla upraven, se jmenuje plastinace a jejím duchovním otcem je von Hagens. V čem tkví kouzlo „nesmrtelnosti“? Tělo zemřelého je vloženo do acetonu a zmra k odstranění vody z tkání a jejímu nahrazení acetonem. Poté se tělo vloží do tekutého poly guma či epoxidová pryskyřice) a následně se nechá ve vakuu odpařit aceton; na jeho místo s plast, který ztuhne. Pražská výstava profesora Roye Glovera není první vlaštovkou ve svém mrtvá těla ke komerčním účelům právě Gunter von Hagens už v roce 1995 v Tokiu. *** Putování mrtvol po světě Gloverova expozice zahájila úspěšnou marketingovou cestu v USA roku 2004. Poprvé byla k vi Yorku, poté v Miami a Las Vegas. I přes kritické názory úspěšně vydělávala. Morální ránu j později ve fl oridské Tampě. Vedení Museum of Science and Industry ji ve svých prostorách vystavovatel nepředloží souhlas mrtvých s tím, aby se posmrtně stali exponáty, nelze expoz zněl verdikt právníků muzea. Poté těla navštívila Seattle, než se přesunula do Evropy. Roz všude, ve Španělsku byla zakázána, v Londýně vyprovokovala církevní hodnostáře k mohutnému podnik putuje stále dál. Glover své „sochy“ paralelně znovu vystavuje v New Yorku, San Die D. C. Glover ovšem není původní, jeho akce je inspirována obdobnou výstavou nazvanou Body je dílem německého anatoma Guntera von Hagense. Bylo to roku 1995 v Mannheimu. Byznys je t Hagen dnes už nevystavuje pouze v pronajatých prostorách v Dallasu či Phoenixu, ale má i s se stálou výstavou v německém Gubenu.