Polovina zemí už splnila dva pilíře procesu reforem vysokých škol ****************************************************************************************** * Polovina zemí už splnila dva pilíře procesu reforem vysokých škol ****************************************************************************************** Praha 13. května (ČTK) - Polovina ze 45 signatářských zemí už zcela přijala alespoň dva ze prvků takzvaného boloňského procesu, který má změnit evropské vysoké školství. Jde o rozdě několik stupňů, zavedení kreditního systému a slaďování diplomů. Vyplývá to z publikace, k informační síť o evropském vzdělávání Eurydice. Českým vysokým školám se podle publikace d zavádění cizojazyčných dodatků k diplomům, některé školy však stále mají problémy s přenos Boloňskou deklaraci podepsali první signatáři v roce 1999. Jejím cílem je zejména větší pr a mobilita studentů. Třístupňovou strukturu vysokoškolského studia, Evropský systém pro př (ECTS) a dodatek k diplomu už zcela zavedlo devět zemí. V českých vysokých školách se dříve obvykle pětileté nebo šestileté programy rozdělily na čtyřletý bakalářský a jednoletý až tříletý navazující magisterský cyklus. Studenti mohou p doktorským studiem, které trvá tři až čtyři roky. Podle Eurydice má stejně dlouhý doktorsk 25 zemí. V akademickém roce 2004/2005 už byla v České republice přijata naprostá většina studentů d programu, "dlouhé" magisterské programy přetrvávají zejména ve školách zaměřených na studi veteriny nebo farmacie. Deklarace přinesla na vysoké školy také kreditní systém, studenti tak musí nasbírat v době počet kreditů, část z nich mohou získat například na jiné fakultě nebo na zahraniční unive ve více než polovině ze smluvních států používá ve všech institucích a všech studijních pr republika zatím nepatří mezi země, které by jej využívaly zcela, podle publikace v ní přet přenosu kreditů mezi odlišnými školami a studijními programy. Třetím hlavním pilířem boloňského procesu je zavádění cizojazyčných příloh diplomů, aby se zaměstnání absolventa v jiné zemi. Většina členských zemí v současnosti vydává dodatek aut v jednom široce používaném evropském jazyce. V České republice už ho vydávají v cizím jazy angličtině) všechny veřejné vysoké školy. Dvě třetiny signatářských zemí mají alespoň jeden nezávislý národní orgán pro zajišťování školství. Tyto orgány jsou obvykle odpovědné za hodnocení a akreditaci institucí a studijn Studenti jsou v těchto orgánech zastoupeni ve 22 zemích. V České republice je tímto orgáne komise, v současné době se uvažuje o zapojení studentů do její činnosti. Další konference o rozvoji boloňského procesu se uskuteční 17. a 18. května v Londýně. pap mkv