Zapomenutý umělec hraběte Šporka ****************************************************************************************** * Zapomenutý umělec hraběte Šporka ****************************************************************************************** Mezi desítkami titulů uvedenými na nedávném Světě knihy se novinka z nakladatelství Karoli mimořádný čin. Obsáhlou monografii rytce Michaela Jindřicha Rentze (1698–1758) psal kunsth Šerých mnoho let, umělcovu obšírnému dílu a dramatickému životu se věnuje už od studií. „Rentz sice vysoce přečnívá rytceřemeslníky, kteří v Čechách 18. století působili, popular a půl století úspěšně odolával,“ vysvětluje Šerých. „Z Norimberka jej jako čtyřiadvacetile Čech pozval hrabě Špork, aby jeho milované sídlo Kuks Rentz nejen vybavil vedutami, ale ab Šporkovy bohaté a rozvětvené vydavatelské činnosti čítající přes půl druhou stovku tisků p o výzdobu nejvýznamnějších knih.“ Podle Šerých se stěží dá tvrdit, že by hrabě svého rytce nějak pečlivě vybíral. „Jak ale u volba Rentzových starších kolegů a přátel – sochaře Matyáše Bernarda Brauna či malíře Petr Špork pro výběr svých umělců mimořádný instinkt. Přitom v Rentzovi k němu nepřicházel ozko s ‚hotovým‘ jménem, ale pouhý školenec norimberské kreslířské akademie a zručný tovaryš ta firmy Josefa de Montalegre, který se po smrti mistra přemístil do Čech s celou Montalegreh prokázal, co v něm vlastně je.“ V monografii se autor věnuje kromě jiného mohutnému knižnímu celku Křesťanský rok. Ten obs padesát tisíc veršů, pracoval na něm na Šporkovu objednávku po tři roky celý tým básníků. vybavoval s určitými časovými prodlevami po třináct let třemi stovkami rytin, které od prv kresbě i technice překvapivě rychle přerůstaly ke skutečnému mistrovství,“ říká Jiří Šerýc třech letech včlenil hrabě Špork do téhle náročné ilustrátorské práce další projekt – Knih kompendium starokřesťanských poustevníků a poustevnic, v němž čekalo na umělce dalších víc ilustrací,“ dodává. Tanec smrti i „svaté obrázky“ Třetí vrcholný cyklus Tanec smrti s dvaapadesáti rytinami vytvářel Rentz ještě několik let smrti. „Nekonečnou cyklickou práci vroubily už za života hraběte i nejrůznější samostatné drobná knižní výzdoba, plynoucí u vrtkavé Excelence často z náhlých, někdy až cholerických byl třeba jeho známý boj s jezuitskými sousedy v Žirči. Do šporkovského rejstříku se mimot samostatná díla s loveckými náměty, rytiny s nejrůznější náplní symbolickou či alegorickou veduty Kuksu i menší pohledy z dalších míst na šporkovských panstvích i mimo ně.“ Michael let přežil svého chlebodárce, což potom mělo vliv i na charakter jeho produkce. Vedle význ jakými byly třeba dvě rozměrné desky mariánského sloupu v Poličce, ilustrace knihy pro cec zlatníků, půvabných tiskařských signet nebo rytiny z pražské korunovace Marie Terezie, se staly „svaté obrázky“. „Zakázky na tato drobná devoční dílka rytec většinou získával od řá bratří, kteří se usídlili v nadaci kukského špitálu. I když ani tato grafika nikde nepokle svého tvůrce, musela se v ní nutně projevit různorodá přání zákazníků, potlačující původní a velkorysý autorský rukopis,“ připomíná Šerých. „Neustálý boj o tvůrčí existenci, narůsta v druhém manželství, koupě zemědělské usedlosti a šenku proměňovaly v umrtvující kukské ti ambiciózního norimberského mladíka v stárnoucího venkovana, který v šedesáti letech, kdy j umělecké síly nebyly zdaleka vyčerpány, podlehl v důsledku jedné prohrané bitvy v druhém r války tyfové epidemii.“ Napínavé archivní hledání Autor monografie strávil desítky hodin, dnů a týdnů v archivech, trpělivě porovnával jedno stovky „svatých obrázků“, hledal stopy již značně vychladlé a objevoval peripetie rytcova Podrobil důkladnému zkoumání i ediční činnost hraběte Šporka; jeho kniha je objevná už pro orientovat se v rozsáhlém díle představujícím na tisíc rytin. Zároveň připomíná práce Renz porovnává rytcovu tvorbu se soudobou produkcí dalších evropských grafických center. Je to texty čtivé a ilustrace výmluvné. Skvěle vypravený pětisetstránkový svazek obsahuje více n reprodukcí v excelentní úpravě Zdeňka Zieglera. Jak píše autor, právě ony jsou tím nejpřes argumentem, jímž tento reprezentant naší barokní grafiky nejlépe obhájil své umělecké reno podrobný katalog a CD s německým překladem.