Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Ministerstvo chce zkvalitnit počáteční vzdělávání

Ministerstvo chce zkvalitnit počáteční vzdělávání

Praha 23. května (ČTK) - Podpora školské reformy je jedním z nejdůležitějších úkolů, na které se chce ministerstvo školství v následujících letech soustředit. Měla by vést ke zkvalitnění počátečního vzdělávání, motivaci žáků k dalšímu studiu a ke zvyšování uplatnitelnosti absolventů na trhu práce. Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy dnes přijala vláda, informoval její tiskový odbor.

Slabinou českého školství je chybějící individuální přístup k žákům, uvádí se ve zprávě. Školy by měly v budoucnu umožňovat všem žákům maximální míru jejich rozvoje. Podle ministerského materiálu se vzdělávací ústavy v minulosti také málo zaměřovaly na rozvoj takzvaných klíčových kompetencí žáka a na aktuální problémy současného světa.

Součástí rámcového vzdělávacího programu jsou proto takzvaná průřezová témata, například multikulturní výchova. Základní školy začnou vyučovat podle vlastních programů v prvním a šestém ročníku od září, střední školy by měly výuku v souladu s reformou zahájit v září 2009.

Školy by však neměly reformu brát pouze jako tvorbu školních vzdělávacích programů a jejich zavádění do praxe. K úspěšné realizaci změn jsou podle úřadu potřeba připravení pedagogové, kteří se budou starat o příznivé klima ve školách. Ministerstvo plánuje zvýšit poradenskou a konzultační činnost, která jim pomůže vyrovnat se s tvorbou dokumentů a nástrojů reformy.

Cílem ministerstva je také plošná podpora základních škol při zavádění školních vzdělávacích programů s využitím finančních prostředků z Evropského sociálního fondu, chce také připravit informační kampaň k reformě zaměřenou na pedagogy i veřejnost.

Úřad plánuje také například rozvoj mateřských a základních škol v malých obcích a alternativní vzdělávací programy. Vytvářet by se měly také místní sítě škol, které spolu budou spolupracovat na tvorbě komunitního vzdělávání.

Mezi další ministerské záměry patří například podpora dalšího vzdělávání, tvorba metod pro vlastní hodnocení škol nebo zkvalitnění výuky jazyků.

V rozvoji školství sehraje v následujících letech významnou roli také demografický vývoj, například počet dětí v předškolním vzdělávání by měl nadále stoupat do roku 2011, kdy dosáhne maxima. V následujících letech by se proto mohl přechodně prohloubit nedostatek míst ve školkách. Počet žáků v základních školách by se měl snižovat do roku 2010 (o více než deset procent proti roku 2005).

V dalších letech by měl opět stoupat, do roku 2015 o 5,3 procenta proti minimu v roce 2010. Odchod žáků na víceletá gymnázia by se měl stále pohybovat kolem deseti procent. Mezi roky 2008 a 2009 zřejmě radikálně poklesne počet absolventů základních škol asi o 14.000, následující rok ubude dalších 11.000 dětí. Vyrovnat se s tím budou muset střední školy.

pap abz kš


Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

29.06 2014 01:46

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 4.07 2024 11:35 , © Univerzita Karlova v Praze