Zvěrstvo očima nadšenců ****************************************************************************************** * Zvěrstvo očima nadšenců ****************************************************************************************** Tasemnice z lahviček od aktimelu, zemnivka z víček od petlahví a kabelových spojek, obrovs pavouk pokoutník z petlahví. Pomocí takovýchto – a spousty dalších – uměleckých děl útočí grafik Michal Cihlář a sochařka Veronika Richterová, na návštěvníkovy smysly. Retrospektivní výstavu, jež mapuje vývoj obou umělců od roku 1963 až po současnost,hostí a pražské Umělecko–průmyslové muzeum. Jistě není náhodou, že expozice, která bezpochyby zauj generaci,byla slavnostně zahájena v době, kdy jsou školní prázdniny „za dveřmi“. Společným tématem obou umělců je živočišná říše, kterou autoři systematicky zobrazují od n dětství. Neobyčejně komplexně pojatá výstava, takové muzejní „safari“, v níž se ve zcela n vztazích potkávají nejen nejrůznější druhy zvířat, ale i stejně pestrý repertoár výtvarnýc (dekorativní minimalismus, dětská kresba, fotorealismus a další) s bohatou škálou umělecký (barevný linoryt, smalt, plastiky z petlahví, fotografie, malba, gobelín) stírá hranice me užitnou tvorbou a ukazuje možnosti jejich vzájemného prolínání. Hned při vstupu do sálu zaujme pozornost obrovský chameleon z dílny Richterové. Aprávě tak působí. Vedeni snahou zmapovat zvířecí mazlíčky i zvířata žijící ve volné přírodě či v zaj a realisticky, volí nepřeberné množství technik zpracování a za všech okolností odvádějí v Zatímco Cihlářova zvířátka jsou jako živá (zejména plastiky z papíru, které jsou umístěny nebo ty z obarveného moduritu), Richterové stačí (zejména při práci se zdánlivě „neuměleck náznak, zkratka. Zoohrátky Patrně nejznámějším příkladem uplatnění díla obou autorů ve veřejném prostoru je výtvarná Zoo Praha. Pro zoologickou zahradu vytvořil Michal Cihlář nejen zvířecí ikonky pro snadnou prostoru, je zároveň autorem předlohy ke všem suvenýrům, které si návštěvníci mohou v troj zakoupit. Richterová je zase autorkou 9,3 metrů dlouhé mozaikové zádlažby chodníku. Nachází se bezpr východem ze zoo a umělkyně na něm věrně zobrazila dvojici krokodýlů. Záměrem výstavy je uk sama je největší galerií světa, zázrakem, z kterého si můžeme brát inspiraci i poznání. Cí je propojení umělecké složky s tou didaktickou. Exponáty jsou proto přehledně členěny podl živočišných druhů a každý je opatřen trojicí názvů – českým, latinským i anglickým. V rámci doprovodného programu je připravena výtvarná dílna pro veřejnost. Je pořádaná ve s Katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UK v Praze a uskuteční se již tuto neděli, v následovat komentovaná prohlídka. Při příležitosti výstavy vychází také stejnojmenná publikace v grafické úpravě Michala Cih představuje na 335 reprodukcích více než 350 zvířat.