Věda je pro porovnání klíčová ****************************************************************************************** * Věda je pro porovnání klíčová ****************************************************************************************** Profesor Josef Berger z Jihočeské univerzity, který pro MF DNES žebříčky vysokých škol ses kritéria, která použil. * Proč vůbec porovnávat VŠ podle vědeckých výsledků? Tento přístup se ve vyspělých zemích používá mnoho let. Například britská veřejnost se pod každoročně dočte v prestižních novinách The Times. * Je vůbec vhodné porovnávat české školy podle publikací v zahraničních časopisech? Použil jsem srovnání podle publikací v časopisech, které shromažďuje Institut vědeckých in Filadelfii. Jsou to jak nejlepší zahraniční, tak nejlepší české vědecké časopisy. Najdeme časopis Česká literatura. * Nemůžete být jako profesor jedné z hodnocených univerzit ve střetu zájmů? Rozhodně ne. K sestavení žebříčků jsem použil výhradně data, která shromažďuje nezávislý i * Jakou informaci dává srovnání zájemcům o studium? Říká jim, jakou kvalitu bude mít jejich diplom. V ekonomicky vyspělých zemích je obvyklé, zaměstnání mají přednost ti, kteří mají diplom z kvalitnější vysoké školy či fakulty. * Vypovídá srovnání nějak o kvalitě každodenní výuky? Vypovídá o potenciálu kvality výuky. V moderní výuce hraje větší roli píle a kreativita st Vysokoškolští učitelé, kteří ve světě vědy a techniky neuspěli, své studenty nikdy nenaučí profesním životě prosadit. * Mladé univerzity namítají, že nemohou mít takové vědecké výsledky jako ty zavedené. Zlatá medaile se na sportovní olympiádě také dává jedinci nebo týmu, který vyhraje – bez o dlouho trénuje.