Školní můra: Elektronické vykrádání ****************************************************************************************** * Školní můra: Elektronické vykrádání ****************************************************************************************** Na středních školách opisují už i primáni. V Brně vymysleli počítačový program na odhalová pasáží Praha/ Kdo nestahuje, jako by ani nebyl. Řeč ale není o hudebních hitech nebo filmech, nýb školních prací z internetu. „Ve stahování obsahů povinné četby jsou čilí už i primáni. Pro aby se do čtenářských deníků dostaly hlavně hodnotící názory studentů,“ řekla Deníku profe pražského Gymnázia Opatov Lenka Minátová. Někteří učitelé kvůli opisování rovnou mění styl výuky. „Kolegyně už nechce po studentech by stejně většina byla stažená,“ popisuje ředitelka Hotelové školy v Poděbradech Jana Podo se i tak okaté případy, že student zkopíroval dva roky starou seminární práci spolužáka ze „Nepustili jsme ho k maturitě, dokud nevypracoval novou,“ vzpomíná Podoláková. Za odhalení opisovačů prémie Masovým jevem se opisování stalo i na vysokých školách. Děkan Národohospodářské fakulty VŠ proti němu bojuje odměňováním pedagogů, vylučováním studentů, ale i zákazem odkazů na inte encyklopedii Wikipedia. Odborníci z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity pod vedením Brandejse vytvořili program na odhalování opsaných pasáží. Vztahuje se k databázi všech se ročníkových a diplomových prací v elektronické podobě. „Dnes v ní je 400 tisíc prací,“ uve Tereza Fojtová. Program dokáže vyhledat obdobně znějící pasáže a procentní textovou shodu. „Jde nám hlavně studenti si mohou kontrolovat, zda již jejich zdroj není plagiátem,“ popsala Fojtová O pro zájem další české vysoké školy. Někteří vysokoškoláci ale necouvají ani před takovými zbraněmi: „Málokterý profesor umí ta ´googlovat´, aby mi dokázal, kde jsem to opsal,“ svěřil se Deníku pod podmínkou anonymity humanitních věd Karlovy univerzity. Ctrl+C, Ctrl+V Zdá, že nejoblíbenějšími klávesami na počítači jsou kombinace Ctrl+C a Ctrl+V. První umožň vybraného textu, druhá jeho vložení do nového dokumentu. Proto se učitelé musí stále více odhalování. Zkušený pedagog ale podvod pozná i bez hledání originálu. „Ty menší prozradí šroubované in formulace, starší zase ležérnost, s jakou kopírují už mnohokrát použitý text bez jediného potvrzuje Minátová. Schwarz přitom klidní vášně: „Opisovalo se vždycky, jen se to nedalo tak dobře odhalit. Dn pole působnosti jak plagiátoři, tak ti, kteří je usvědčují.“ Podoláková dodává, že nejoblí stále zůstávají taháky na písemky. „Jsou ale stažené z počítače a vytištěné v miniaturizov