Jak poznat nejlepší univerzitu? ****************************************************************************************** * Jak poznat nejlepší univerzitu? ****************************************************************************************** Vydáním žebříčků vysokých škol otevřela MF DNES diskusi, jak HODNOTIT KVALITU univerzit a Přečtěte si, co rozhodovalo o pořadí škol. V USA, Velké Británii, Francii či Německu mají všichni zájemci přístup k několika různým ž srovnávajícím vysoké školy. Jedním z obvyklých kritérií je počet vědeckých publikací pedag mezinárodních časopisech. Svědčí o prestiži školy, hodnotě jejích diplomů a o tom, zda stu světově uznávané kapacity. „Porovnávání podle vydaných článků je skutečně vysoce relevantn profesor André Nieoullon, předseda jedné ze sekcí Národní rady univerzit francouzského Min sokého školství a výzkumu. Právě tento způsob MF DNES zvolila pro hodnocení českých veřejných vysokých škol. Žebříček profesor Josef Berger z Jihočeské univerzity, který vyučuje mimo jiné práci s vědeckými in Protože podobné srovnání v Česku dosud chybělo a zahraniční kritéria (například počet Nobe v českém prostředí použít, vytvořil profesor Berger vlastní metodologii podle zahraničních jsem z mezinárodního diskusního fóra International Ranking Expert Group (IREG), které se z hodnocením vysokých škol,“ vysvětluje Josef Berger. Rozhodující byl počet publikací zahrnutých za rok 2006 v prestižní databázi Web of Knowled Institutem vědeckých informací (ISI) ve Filadelfii. Za každý článek, jenž byl v roce 2006 univerzity či fakulty, získala daná instituce jeden bod. Zvýhodněny byly publikace v prest Nature a Science. Každá zajistila uvedené škole 50 bodů navíc. Součet všech bodů se vyděli podle počtu studentů. Tak vzniklo výsledné pořadí. Žebříček, který vyšel v MF DNES poprvé ve středu 6. června, vyvolal v akademické obci disk několik námitek. Ty lze shrnout do tří okruhů: nesouhlas s metodikou, špatné podepisování pedagogů, které mohlo zkreslit výsledek, a poslední skupinu tvoří technické připomínky. 1 Proč právě 50 bodů pro Nature a Science? Jednou z hlavních námitek bylo zvýhodnění časopisů Nature a Science. Proč vůbec dávat někt víc než jinému? „Pokud některá univerzita vydá malý počet prací, které mají vynikající kva relevantnější, než když má jiná univerzita mnoho publikací s velmi nízkým dopadem na vědec říká profesor André Nieoullon. Josef Berger vysvětluje, proč zvýhodnil právě Nature a Science, a to padesáti body. „Tyto hodnocení důležité už řadu let. Podle kritérií, která vyplývají z fóra IREG, mají na celko školy podíl 20 procent. O zbytku rozhodují Nobelovy ceny a další kritéria, která nelze v Č V českých podmínkách odpovídají publikace v Nature a Science 40 procentům z celkového hodn váhu jsem odhadem stanovil na 50 bodů,“ popisuje Berger. „Ano, je to zjednodušení, ale důl všechny platí stejné kritérium.“ 2 Učitelé nepíší adresu fakulty O pořadí jednotlivých fakult rozhodovalo, pod kolika články je uvedena jejich adresa, tedy zaměstnavatele autora. S námitkou, že byl počet publikací uveden nesprávně, se ozvalo něko Autoři prací se totiž někdy podepsali jen adresou univerzity, ne fakulty. Jindy naopak uve (součást fakulty). Při vyhledávání údajů pro jednotlivé fakulty se tyto práce v konečném součtu neodrazily. „ někteří autoři někdy neuvedli svoji fakultu, která je zaměstnává, jsme neposuzovali, to by vysvětlit vedení fakult, kterým to vadí,“ říká profesor Berger. Účelem žebříčku skutečně n kolik na dané fakultě vzniklo prací, o kterých vědecký svět neví, nebo si je s danou fakul by popíralo samotný smysl hodnocení, jež má odrážet mezinárodní prestiž fakult ve vědeckém 3 Technické připomínky Ve spolupráci s profesorem Josefem Bergerem zohlednila MF DNES požadavek Fakulty multimedi Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na přeřazení do jiného žebříčku. „Zaměření fakulty je mezioborové, ale je pravda, že byla akreditována v oblasti společensk sociálních oborů,“ připouští Josef Berger. Fakulta byla přemístěna z tabulky ekonomických společenskovědních fakult. Její pořadí se však nezměnilo, i tam zůstává na 12. místě. Nepřesnost ve výpočtu se vyskytla u koeficientu pro Fakultu strojní VŠB-Technickou univerz o numerickou chybu, která fakultu zvýhodnila. Po správném přepočtu se posunula v technický na 21. místo. Koeficient brněnské pedagogické fakulty byl zařazen nesprávně, nově fakultu posunul na 7. Podle velikosti bylo také upraveno pořadí fakult, ze kterých nevzešla žádná publikace.