Pedagogické fakulty: učitelé jen s vysokou ****************************************************************************************** * Pedagogické fakulty: učitelé jen s vysokou ****************************************************************************************** Děkani pedagogických fakult univerzit v Česku zaslali včera Právu oficiální verzi svého me současné politice – „Vyjádření k pokusům snížit úroveň přípravy učitelů a ohrozit tak úrov dětí a mládeže“. Reagují tak zejména na návrh poslance ODS Waltra Bartoše, který chce prosadit, aby na zákl školách mohli vyučovat středoškoláci. Ti by jinak museli školství do roku 2008 opustit, po studovat. Protestující děkani varují před neuváženými, nedomyšlenými, neodbornými a ve svý katastrofickými rozhodnutími a apelují na politiky a veřejnost, aby něčemu takovému se vší čelili. Nebezpečné politické snahy „Toto vyjádření zašleme i jiným deníkům, ministryni školství a představitelům příslušných parlamentu,“ řekl Právu Pavel Beneš, děkan Pedagogické fakulty UK v Praze. „To proto, že u nás dochází v poslední době k velmi nebezpečným politickým snahám podstatn přípravy učitelů, dokonce připustit, aby jimi byli absolventi středních škol bez jakéhokol vzdělání. Děje se tak přesto, že již v poválečném Československu v roce 1946 bylo dekretem republiky uzákoněno vysokoškolské vzdělávání učitelů. Poté, co byl tento výdobytek opakova a poté, co všechny země dnešní EU a OECD následovaly tento průkopnický čin a přijaly obdob nezbytnou samozřejmost,“ tvrdí děkani. Středoškoláci nevhodní Podle nich můžeme ve stávající přípravě učitelů na vysokých školách nacházet nedostatky, k řešit, je ale absurdní a nanejvýš nebezpečné vidět řešení v tom, že by se vysokoškolská př odbourala, byť jen částečně. „Našim dětem by tím hrozilo, že se dostanou do rukou lidí nezralých, volících učitelství z odrostlých škole a zcela nezorientovaných v tom, co výchova a vzdělávání vyžadují, o co se jaké možnosti mohou využívat, čemu musí čelit,“ poukazují děkani a dodávají, že je to nebe v době, kdy zaznamenáváme nárůst negativních jevů mezi dětmi a mládeží, kdy je třeba uplat přístupy jak ke znevýhodněným, tak i výjimečně nadaným jedincům. Děkani se rovněž tvrdě oh názoru poslance Bartoše, který uvedl v rozhovoru pro Právo, že se na pedagogických fakultá a psychologie sterilně a v praxi si stejně musí člověk poradit sám. „Je nepravdou, že do přípravy učitelů nevnášíme podstatné inovace, je nepravdou, že kromě nevyužíváme praxe dobrých škol a vynikajících pedagogů, a je nepravdou, že nekooperujeme v obdobnými snahami v zahraničí,“ rozčilují se děkani.