Uplatnění reformy školství v praxi ****************************************************************************************** * Uplatnění reformy školství v praxi ****************************************************************************************** Roman PISTORIUS, moderátor -------------------- Poslední dny odpočítává čtyři tisíce základních škol, než do nich naplno vpadne reforma ve Příprava trvala roky, výsledkem má být nový obsah i podoba vyučování a hlavně lepší přípra Ivan LUKÁŠ, redaktor -------------------- Reforma začíná, není cesty zpátky. Podle ministryně školství je jejím smyslem dát školám v a žáky lépe připravit pro život. Teď vycházejí ze škol napěchováni informacemi, buď je ale neumějí využít. Dana KUCHTOVÁ, ministryně školství /SZ/ -------------------- Biflování a učení zpaměti v jednotlivých oborech už není žádnou cestou, jak děti vzdělávat především zaměřit na získání dovedností. Jana STRAKOVÁ, Sociologický ústav Akademie věd České republiky -------------------- Výzkumy ukazují, že pro naše děti je obtížné si vytvářet vlastní názory, ty názory nějakým obhajovat, ukazují například v přírodních vědách, že naše děti mají výborné znalosti, ale obtížnější dělat nějakou samostatnou práci. Ivan LUKÁŠ, redaktor -------------------- Za minulého režimu české školství zaspalo a reformou to chce dohnat. Dosavadní jednotné os Místo nich platí rámcové vzdělávací programy. Ty stanovují základní pravidla a obsah vzděl škole. Jaroslav JEŘÁBEK, Výzkumný ústav pedagogický -------------------- Vymezují samozřejmě i takzvané očekávané výstupy, čili to, co předpokládáme, že by bylo do užitečné, účelné, aby dítě, mladý člověk si ze školy odnesl. Ivan LUKÁŠ, redaktor -------------------- Všechno ostatní je na samotných školách. Teprve jejich vlastní programy určí přesně, co, k budou učit. Každá škola si tak vytvoří osnovy sama. Ondřej HAUSENBLAS, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy -------------------- Tady se vrací odpovědnost do rukou učitelům, když si to dobře napíšeš a dobře zvládneš, bu žáky a budeš to ty, kdo výborně učil. Jestli to neuděláš dobře, budeš to zase ty, o kom se to dělá špatně a třeba obec si to s tou školou vyřídí. Ivan LUKÁŠ, redaktor -------------------- Školy se tak mohou výrazně lišit. Stejnou látku třeba budou učit jindy a v jiných třídách. mít víc možností naplnit Komenského heslo "Škola hrou". František TOMÁŠEK, Základní škola Palachova, Brandýs nad Labem -------------------- Nebudeme chtít dostat do žáků tolik vědomostí, ale spíš, aby ty základní věci byly dobře u nich mohli stavět. Ivan LUKÁŠ, redaktor -------------------- I autoři reformy říkají, že to, jestli se skutečně povedla, se pozná až za několik let, hl na změny budou muset teprve zvykat. To, jak se dělá reforma školství, se totiž nikde sami